"Barnmusiken behöver inte vara sÄ nyttig"

"Bebispoddens" grundare Micaela Gustafsson och slagverkaren Mikael Lönnbjer slÀpper nÄgot sÄ ovanligt som en jazz- blues- och popinfluerad skiva med marimba och sÄng, riktad till barn.
–Det Ă€r musik som ska locka till fantasin och inte vara sĂ„ himla nyttig, sĂ€ger Micaela Gustafsson.

Micaela Gustafsson och Mikael Lönnbjer. Pressbild.

Micaela Gustafsson och Mikael Lönnbjer. Pressbild.

Foto: Karina SĂŒptitz

Kultur och Nöje2020-04-26 12:55

"Undra sa flundra", heter Micaela Gustafssons nya album, som innehÄller spÄr med namn som "Pigg som en spigg", "Kajsa krokodil" och "Osynliga maneten".

Djuren stÄr i fokus i den marimbadoftande musiken som kan locka barn, och deras förÀldrar, till lek och nyfikenhet i tider av social distansering.

– Det finns pedagogiskt musik som anvĂ€nds i undervisning för smĂ„ barn, och dĂ„ finns det lite olika kriterier att förhĂ„lla sig till. Men jag vill att folk ska roas i stĂ€llet för att allt ska vara sĂ„ himla nyttigt, sĂ€ger Micaela Gustafsson, som gjort musiken pĂ„ skivan tillsammans med slagverkaren Mikael Lönnbjer.

"Rhododendronbuske"

Texterna bestÄr av rena pÄhitt om djur i havet. Exempelvis om ett sjöodjur med obeskrivlig otur och om en krabba som lÀngtar efter att fÄ dansa balett. Samtidigt drar sig Micaela Gustafsson inte för att anvÀnda "svÄra" ord dÀr de behövs. Hon gillar inte att förenkla ord bara för att de riktas till barn, berÀttar hon.

– Det finns ett exempel frĂ„n "Bebispodden", dĂ€r ordet rhododendronbuske helt plötsligt dyker upp, ett svĂ„rt ord men som fick vara kvar för att det lĂ„ter kul. Jag tĂ€nker att barns musiklyssnande ofta styrs av hur lĂ€nge de vuxna i hushĂ„llet stĂ„r ut med att lyssna, och att det blir lite roligare för dem om man slĂ€nger in en blinkning.

De senaste Ären har Micaela Gustafsson kanske mest uppmÀrksammats för just "Bebispodden", som riktar sig till de allra minsta. Men frÀmst Àgnar hon sig Ät musiken, och hennes huvudsakliga sysselsÀttning Àr att upptrÀda för barn pÄ förskolor och skolor.

– Egentligen har jag en bakgrund inom den kommersiella popen, men jag kom ganska snabbt fram till att jag inte lockades in i en vĂ€rld av 'yeah yeah baby'-typen av lĂ„tar. NĂ€r jag pluggade pĂ„ Musikmakarna gjorde jag ett examensarbete om barnmusik, och sen fastnade jag i det. Barnmusik Ă€r mycket roligare, sĂ€ger hon.

"SvÄrt att konkurrera med smurfhits"

TT: Hur ser barnmusikscenen ut i Sverige i dag?

– Det finns mycket vĂ€ldigt bra musik, men inte mĂ„nga fĂ„r ju nĂ„gon kommersiell spridning egentligen. Det Ă€r svĂ„rt att konkurrera med "Hits for kids" och "Smurfhits", vilket Ă€r synd. De flesta i min bransch gĂ„r runt pĂ„ att spela pĂ„ skolor och förskolor.

TT: Och hur fungerar det i tider av social distansering?

– MĂ„nga förskolor oroliga. Jag har blivit av med ganska mĂ„nga bokningar, men rĂ„kar samtidigt ha turen att en del av mina förestĂ€llningar funkar utomhus. SĂ„ jag fĂ„r planera om och dĂ„ har det gĂ„tt bra. Men framtiden Ă€r oviss.

Fakta: Micaela Gustafsson

Född: I Motala.

Bor: I HökarÀngen.

Ålder: 47 Ă„r.

Familj: TvÄ tonÄringar och sambo.

Lyssnar pÄ just nu: En yinyoga-app och pÄ jazzinspelningar frÄn 1920-talet, för ett nytt projekt.

LÀser just nu: Sista delen i Per Anders Fogelströms Stad-serie, "Stad i vÀrlden".

Aktuell med: Barnskivan "Undra sa flundra", som slÀpps den 15 maj, nya podden "Trotspodden", som sÀnds i barnradion i juni, och en liveversion av "Bebispodden", planerad till hösten.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!