"Allt jag gör bottnar i detta (den kristna tron och synen pÄ evangeliet), att det Àr ett kall och att jag egentligen inte kan vÀlja."
SĂ„ sammanfattar Denis Mukwege sin gĂ€rning för journalisten Berthil Ă kerlund. Denis Mukwege Ă€r pastorn och lĂ€karen som pĂ„ sitt sjukhus i Kongo specialiserat sig pĂ„ att hjĂ€lpa kvinnor som varit utsatta för grovt sexuellt vĂ„ld. VĂ„ldet Ă€r, menar Mukwege, en del av strategin i de krig och inbördeskrig, bl a med inblandning av Rwanda, som prĂ€glat Kongos postkoloniala historia. Taktiken Ă€r lika enkel som grym: förstör reproduktionsförmĂ„gan hos fiendens kvinnor. VĂ„ldta och tortera dem sĂ„ att familjestrukturen bryts ner och kvinnorna stigmatiseras med skam â bĂ„de av sig sjĂ€lva om omgivningen.
NÀr Mukwege inför FN:s generalförsamling 2006 vittnar om de systematiska vÄldtÀkterna och vÀdjar om vÀrldens uppmÀrksamhet, finns ingen kongolesisk ambassadör nÀrvarande.
I efterhand fÄr han i stÀllet motta hot: Sluta smutskasta vÄrt land.
I Berthil à kerlunds bok berÀttar Mukwege i jagform om sitt liv, alltifrÄn uppvÀxten pÄ 1950- och 60-talen nÀr han som mycket ung bestÀmde sig för att bli en "munganga", en som delar ut medicin, och till nutid. Han berÀttar ocksÄ om det mycket nÀra samarbetet med den svenska pingstmissionen. I dag har Mukwege vÀrldens öra; han har bl a fÄtt Palmeprisset och nominerats till Nobels fredspris. Samtidigt lever han i dag under stÀndigt hot och med polisbevakning hemma pÄ sitt Panzi-sjukhus, dÀr han fortsÀtter att operera söndertrasade underliv.
Denis Mukwege Àr utan tvivel en hjÀlte i vÄr tid.
Dock har boken om honom vissa brister. Valet att inte Äterge hÀndelserna i kronologisk ordning har gjort framstÀllningen onödigt rörig. I och med jag-formen fÄr man ibland ocksÄ intrycket av ett helt okritiskt portrÀtterande; à kerlundh ger dr Mukwege röst, men tycks undvika att stÀlla de tuffa frÄgorna. Boken hade kunnat bli Àn intressantare med mera av diskussion och meningsutbyte.