Ett gosedjur i burberry! Vad är meningen? Är det en devalvering av det klassiska gabardintyget eller en revalvering av nallebjörnens status?
Frågeställningen är intressant, liksom det mesta Ulrika Thorén skapar i såväl screentryck som pastell- och oljemåleri. Burberry har genom åren, alltifrån 1850-talet då Thomas Burberry skapade sitt affärsimperium, snabbt vuxit i omfång och anseende. Dess välbekanta rutmönster och färgsättning i beige, vitt, svart och rött återser vi alltså här på utställningen, där konstnären använt sig av det inte bara som nalledräkt utan även i en hel kappa och hatt, signerad kostymmakaren Mika Luther.
Ulrika Thorén är stockholmska, utbildad hos Idun Lovén och på Stockholms konstskola. Fram till 1998 arbetade hon huvudsak i olja för att efter hand övergå till screentryck, även i kombination med måleri. Här driver hon ett tema, baserat på upplevelser av tivoli, först i Hanoi sedan också på hemmaplan i Gröna Lund. Främst fascineras hon av karusellens virvlande rörelser, som hon säkert och suggestivt återger i några bilder, liksom berg- och dalbanan.
Men inspirationen når henne från många håll, ofta oväntade, och lockar henne att experimentera med tekniken. Det är inget standardschema hon följer utan hon blandar och ger efter helt egna idéer och med okonventionella material, emalj, kakel, tidningspapper, ylletyg i sina drivna collage och mönsterkompositioner. Banala reklambilder kan i hennes skapande ges en helt ny dimension, och ibland fångar hon helt enkelt en bild på tv-skärmen med sin kamera.
Det är med andra ord mycket stimulerande att möta denna konstnär med det oförutsägbara som signum. Vad händer härnäst?
Ewe Olsson