Sara Granér: "Allas lika mellangÀrde"
Serietecknaren Sara Granérs senaste bok Àr full av ordvitsar, skamlösa ordsprÄksförvrÀngningar och, som alltid nÀr Granér varit i farten, ett vÀl tilltaget mÄtt fÀrgglad satir. Hennes seriefigurer, ofta medvetet spretigt tecknade (förrÀdiskt) gulliga djur, för talan. HÀr ryms högt och lÄgt, pappaskÀmt och samhÀllskritik. PÄ en sida stoppar en kanin ett fax i en maskin ovan orden "No more fax to give". PÄ en annan sida hejdar en vakt en grupp flyktingar vid ett taggtrÄdsstÀngsel: "Nöden har inget leg". En serie bilder pÄ en kanin som betraktar sig sjÀlv i speglar och kameror ges titeln "SjÀlvskÄdebeteende". Det bÄde roar och sticker till.
Gina Dirawi: "Paradiset ligger under mammas fötterâ
NĂ€r komikern och programledaren Gina Dirawi debuterar som skönlitterĂ€r författare gör hon det ordentligt. Romanen âParadiset ligger vid mammas fötterâ handlar om bĂ€stisarna Mona och Mila, tvĂ„ 16-Ă„ringar som glider runt och isĂ€r i en norrlĂ€ndsk smĂ„stad. Medan Mona mĂ„lar graffiti och törstar efter mer frihet, kĂ€mpar Mila med betyg och förvĂ€ntningar. Samtidigt vĂ€nds blicken mot Monas slĂ€kting Nour som bor i ett palestinskt flyktinglĂ€ger i Beirut och dĂ€r inte kan lĂ„ta bli att undra hur en kvinna ska kunna skina nĂ€r vĂ€rlden mest verkar vilja en illa. Romanen vidgar tid och tillvaro, frĂ„n Norrland och vidare, frĂ„n ungdomen och vidare. Det Ă€r skarp debut. Ett tips Ă€r att lyssna pĂ„ den med Gina Dirawis egen upplĂ€sning.
âMin far/Kvinnanâ av Annie Ernaux
Nyutgivningen av Annie Ernauxs böcker om sina förĂ€ldrar Ă€r inget mindre Ă€n en vĂ€lgĂ€rning av Norstedts. Den som har lĂ€st Ădouard Louis böcker förstĂ„r plötsligt att de knappt hade varit möjliga utan föregĂ„ngare som Ernaux. Sakligt och osentimentalt skriver hon fram först sin fars sedan sin mors levnadsöden. Den lilla, lilla klassresan och rĂ€dslan för att hamna pĂ„ botten igen. Dottern som de Ă€r sĂ„ stolta över, men som rör sig lĂ€ngre och lĂ€ngre bort frĂ„n sina förĂ€ldrar. Och ömheten, som det inte finns utrymme för, men som anas under den hĂ„rda ytan.
"Hundra Ă„r av ensamhet" av Gabriel GarcĂa MĂĄrquez
Parallellt med sitt eget skrivande har författaren Lina Wolff, full av beundran, nyöversatt en av den latinamerikanska litteraturens största klassiker â "Hundra Ă„r av ensamhet". Romanen handlar om sju generationer i den lilla colombianska byn Macondo, modellerad efter GarcĂa MĂĄrquez egen hemby och delvis ocksĂ„ efter de mĂ€nniskor som bodde dĂ€r.
Ett och ett halvt Är har översÀttningsarbetet tagit och i en intervju i Dagens Nyheter i somras berÀttade Lina Wolff att hon aldrig kan lÀsa slutet utan att grÄta av rörelse. Det Àr helt enkelt sÄ bra.
âNĂ€tterna pĂ„ Winterfeldtplatzâ av Elin Boardy
Hon Ă€r 20 Ă„r, en pĂ„passad familjeflicka som fĂ„r smak pĂ„ friheten i Berlin. Ă ret Ă€r 1928 och staden vibrerar av det som komma skall. Men för Hedvig Ă€r det nĂ€tterna pĂ„ Winterfeldtplatz som Ă€r livsavgörande â hĂ€r Ă€r hon fri att Ă€lska vem hon vill utan att betraktas som avvikande. Elin Boardys nya roman fĂ„ngar fint en tidsperiod dĂ„ allt fortfarande tycktes möjligt.
âRapport frĂ„n ett slakteriâ av Lina Gustafsson
Ăter du kött och sover gott? Efter att ha lĂ€st Lina Gustafssons sakliga skildring av hur det gĂ„r till pĂ„ ett alldeles vanligt svenskt slakteri Ă€r det inte lika sĂ€kert att du gör det lĂ€ngre.
âRapport frĂ„n ett slakteriâ utgĂ„r frĂ„n hennes egna upplevelser som veterinĂ€r pĂ„ slakteriet, dĂ€r lagar och regler följs, men djuren Ă€ndĂ„ far illa och lider alla helvetets kval i dödsögonblicket. SĂ„ ser priset ut för det massproducerade kött de flesta av oss tuggar i oss.
"Jag ser allt du gör" av Annika Norlin
Bymentalitet, vÀnskap och musik stÄr i fokus i Annika Norlins novellsamling och debutbok. Norlin skriver om nörden Sylt JÀrvinen, hÀr en hjÀlte. Hon berÀttar om hur lÄngt man mÄste gÄ för att bli fri frÄn en djup sorg och om hur det kan vara pÄ en turné.
Ăven i musikprojekten Hello Saferide och SĂ€kert har hon varit en textskrivare av rang. Precis som hennes lĂ„tar Ă€r berĂ€ttelser kan man under lĂ€sningen av novellerna ibland höra henne sjunga.
"Intill slutet vill jag vittna. Dagböcker 1933â1945" av Victor Klemperer.
"Ord kan vara som smĂ„ doser av arsenik â först mĂ€rker man ingenting, men efter en tid verkar giftet Ă€ndĂ„". SĂ„ skrev den tyske litteraturprofessorn Victor Klemperer i sin bok om tredje rikets sprĂ„kbruk. I sina dagböcker, som med förord av Ola Larsmo Ă„nyo givits ut pĂ„ svenska, skrev han om den lĂ„ngsamma men tilltagande förgiftningen av sin vardag före och under kriget i Dresden.
Klemperer var jude men lyckades undgÄ koncentrationslÀgren. Hans dagböcker Àr en i dag bÄde unik och klassisk skildring av nazisternas förtryck.
Emily Dickinson: "Brev III"
I förlaget Ellerströms tredje och sista utgÄva med den gÄtfulla amerikanska 1800-talspoeten Emily Dickinsons brev har man, efter att i utgÄva ett och tvÄ ha presenterat hennes personliga och litterÀra brevvÀxlingar, lagt större fokus pÄ utkasten, pÄ det som kanske aldrig hade eller fick nÄgon mottagare. HÀr samsas oavslutade rader med dikt- och prosastycken. Dickinson-kÀnnaren Josefin Holmström, som stÄr för urval och kommenterar, liknar de samlade fragmenten vid ett slags dÄtida tweets. Poetens texter och tankar Àr rÄa, nÀra och drabbande, ocksÄ för den som inte tidigare har stiftat bekantskap med Dickinsons liv eller författarskap. Plötsligt framstÄr 100 Är som en obetydlig tidsrymd.