Fotografen Anton Corbijn återvänder till regissörsstolen efter Control. I "The American" verkar Corbijn vilja återuppväcka några av de introverta och långsamma thrillers som gjordes på 60- och 70-talen. Vi är många som älskar den typen av film. Jag har själv väntat på uppdaterinar av den känsla som filmer som "Tre dagar för Condor" eller Jean-Pierre Melvilles filmer lyckades skapa. Förutom att han inledningsvis bjuder på löjliga bilder från Sverige är Corbijns inledning på god väg att återuppväcka sina hjältar.
George Clooney spelar med sedvanlig självklarhet en professionell mördare som vill lägga av. Han håller sig gömd i en liten italiensk by efter ett litet misstag i Sverige.
I långsamma och vackra bilder bygger han upp ett filmporträtt där åskådaren får fylla i luckorna. På ett väldigt attraktivt sätt fokuserar Corbijn på de pauser i vardagen som vanligtvis utelämnas i klassiskt filmberättande. Det är snyggt, tajt och intressant just tack vare det avskalade berättandet. Men, sedan kommer en stor miss. Clooney får ihop det med en ung och vacker italiensk prostituerad. En ung tjej som dessutom av någon anledning tycker om att gå naken mest hela tiden. Det är platt. Det är allt för klassiskt manschauvinistiskt filmberättandet och det behövs inte för filmens historia. Det förstör och krossar filmen. Avslutningen blir enbart långsam och förutsägbar.