Linda Gerdin
Dubergska gården, Motala
Pågår till 18/1
Tre portioner Hieronymos Bosch, två portioner Lena Cronqvist är ingredienser i menyn i denna debututställning av 28-åriga Linda Gerdin från Tjällmo. 33 bilder som väcker massor av känslor och associationer men som har djupa konstnärliga svackor.
Kanske krävs en sovring och en ytterligare bearbetning av motiven för en effektiv förmedling till publiken. Det vore synd om denna överdådiga arsenal av dröm- och mardrömsbilder inte finge en mer övertygande gestaltning.
Nyfikenheten väcks direkt. Här möter oss en komplicerad kvinna med ett uppdämt uttrycksbehov, sporadiskt tillfredsställt i en förhoppningsvis läkande process. Jakten på en syntes av det mänskliga och djuriska, det psykiska och fysiska, intellektuella och emotionella ter sig fåfäng. Under drevets gång frigörs så många visioner, att det blir alltför brått med redovisningen.
Jag letar förgäves efter en personlighet bakom denna förföriska flora av symboler och drömsyner men är övertygad om att hitta den, kanske redan i nästa utställning, då hon lämnat både Bosch och Cronqvist bakom sig.
Linda Gerdin har utbildat sig på Geijerska skolan och skriver lika mycket som hon målar men är i stort sett självlärd inom bildkonsten. Hon arbetar i olja, akryl, oljepastell, akvarell och tusch. Störst utvecklingsmöjligheter har hon i en kombinerad tusch- och akvarellteknik, där detaljskildringen av både romantiska och makabert morbida scener får pregnant tolkning.
Ewe Olsson