Edetuns bilder tänder våra tankar

Foto:

Kultur och Nöje2005-04-18 00:00

"O'boy"

Målningar och teckningar av Thomas Edetun

Galleri Kronan, Norrköping.

Utställningen pågår till 1 maj

Två teskedar O’boy och ett glas mjölk blir pucko! En perfekt symbol för konstens förvandlingstrick.

På samma sätt fungerar Thomas Edetuns målningar. Ett verk kan ihuvudsak bestå av ett landskap. Målat i traditionell mästarklass, dennasällsynta talang som är en självklar del i hans uttryck. Ta målningen"Hill" till exempel. Hur skulle en högskoleskolad svensk målare kunnagå förbi Hills tradition? Men så står ordet Hill ohillskt inskrivet. Enmålare, en glosa, en beteckning och en naturavbilning i livliginteraktion.

Aktiverar och lockar

Det ena drar uppmärksamheten till det andra som resulterar i etttredje. I Edetuns målningar startar en relativiserande process. Den ärfrämst visuell förstås. Om en målning inte lockar ögat blir den livlös.Men Edetuns konst är också intellektuellt aktiverande. Ochmetakonstnärlig, på så sätt att den kommenterar annan konst och sitteget uttryck med sitt eget uttryck. Därtill kommer humorn som gerallvaret djup.

Speglar naturen

Naturen återkommer i bilderna. I bland avbildad. Andra gånger bildardess drag abstrakta fläckkompositioner av färg som tar form. Men ThomasEdetuns målningar pendlar mellan natur och dess abstraherade släktingnaturen. Så fort man fixerar det ena ser man det andra.

Det är ofta pillerformer i hans målningar. Band av färger som ocksåblir metaforiska. Pillret förvandlar sinnet på samma sätt som den godakonsten. En del gör oss rofyllda, andra aktiva. Och så illa mycket avdet traditionella landskapsmåleriet är sömnpiller.

Lyckopiller

Thomas Edetun låter pillren bilda kontrapunkter i kompositionerna. Iden fantastiska målningen "Hurt" ser man en sjuk Johnny Cash. Vi vetfrån hans biografi att han knaprade så många lyckopiller att hanbehövde medicin. Piller som skulle bota pillerskadorna. Och helasmärtan i den insikten kom i den döende Cashs gripande inspelningen avNine Ich Nails låt "Hurt". Allt det där finns i målningen. Men ocksånågot mera allmänmänskligt.

På samma sätt lagrar han upplevelsedimensioner i sina teckningar. Iden som heter minne ser vi Veronicas svetteduk, den som Jesus torkadesitt ansikte mot och som fick hans bild som ett avtryck. På Zurbaransmålning på Nationalmuseum ser man den lidande Kristus ansikte. Igrafikern Lasse Söderbergs bild ser man avtrycket av ett anatomiskthjärta, ett sådant som brukar förekomma i Thomas Edetuns bilder. Påhans egen variant av svetteduken står ordet minne skrivet.

Tänder tankar

Likasom kulan i flipperspelet tänder hans bilder den ena tankenefter den andra. Det här utställningen är ännu ett kraftfulltstyrkebevis från en konstnär som står med en fot i traditionen och denandra i en ny tradition han själv är i färd med att skapa. O’boy!

Ska man inte ta till över-ord inför Thomas Edetuns målningar vet jaginte vad man ska ha dem till! En nominering till Carnegie Art Award förThomas Edetun skulle kännas helt naturlig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!