Inger Södergren
Keramisk skulptur
Galleri Vreta kloster
Pågår till 5 februari
Härligt biodynamiska skulpturer visar Inger Södergren i sin utställning. De är formade med en mönsterfylld laddning av liv, som är både vilande kraft och bär på utveckling. Något som förklaras på hennes egen hemsida som ett uttryck av kontrast mellan vila och rörelse, och där det kontrollerade i den keramiska skapelsen kan få oväntade smått "kaotiska" uttryck vid rökbehandlingen av materialet. Särskilt spännande upplever jag här ytan i ett av hennes samlade fat.
Många av konstnärens motiv handlar om minnen från hennes uppväxt i Berg, det som bland annat beskriver naturperspektiv av "Backarna", "Svart pist" och "Dammarna". Även i andra rör det sig om minnen och upplevelser, som i den snyggt skiktade och cirkulerande "Mardrömmen" eller skulpturen av "Den girige", som inskränkt vänder åter till sin mörka piedestal.
Allra mest tilltalas jag dock av hennes skulpturer som påminner om vårt existentiella väsen och ursprung. Det är "Samlingen", som visar på min favorit; den egeiska spiralen, den som med havsvågorna visar hur vi ständigt vänder åter från liv till födelse.
Och det är sviten "Frozen moments", som får mig att tänka på det livgivande flöde som handlar om vårt ursprung. Med kvantfysikens upptäckter av att allt liv präglas av både vågor och partiklar, och att ordning och kaos balanserar på en skör tråd av uppbyggnad och upplösning, så blir jag här imponerad av den märkliga livsstadgan. Här kämpar livsgnistan alltjämt med ett skapande av nytt liv och nya former.
Av allt detta framgår naturligtvis att Inger Södergren är en stor skulptör, såväl med sin hantverkskicklighet, estetik som med sin intuitiva känsla för konstens väsen.