De bor båda på konstnärstäta Österlen. Och självklart är de påverkade av öppna landskap med sol, vind och vatten. Men varken Ann Blom eller Yvonne Larsson ägnar sig åt att med palett och pensel på pannå föreviga provinsiella elyseiska idyller; det överlåter de med varm hand åt gåramålare och traditionalister. Ändå återspeglas den yttre miljön i måleriet, och landskapet finns med någonstans i uttrycken, som sinsemellan varierar mycket starkt med helt olika betydelser som begrepp, som inspiration.
Ann Blom är den mest slutna men också den mest särpräglade med ett register som spänner över genrer och språkgränser.
En alldeles utmärkt ingång hittar jag i den monumentala oljan "Rosa mot gult", en orgiastisk fest med dansande linjer och tecken, möjliga att i sin abstrakta uppbyggnad tjäna som portal till även mera figurativa verk. Dessutom använder hon den för ett antal utsnitt, som var för sig äger en imponerande potential.
Dock är det hennes "tidsresa" som fångar mig mest, baserad på ett familjefoto från en julafton anno dazumal, där hon finns med som sjuåring. Bilder som "Bytta roller" eller "Flickan och rosen" är bara hur bra som helst i sin drivna naivism, platta i bokstavlig bemärkelse, utan djup och perspektiv men med en spänning och energi som förstummar mig.
Lika engagerande är Yvonne Larsson, för vilken det yttre landskapet förblivit en viktig ingrediens. Inga bördiga åkrar och böljande sädesfält, ingen magisk horisontlinje, där hav möter himmel. Nej, hennes gårdar med hukande längor ses som integrerade kroppar i den skånska leran, tung, mörk, obändig.
Ett klotformigt föremål återfinns i flera målningar, och jag söker efter en symbol men blir en smula snopen. Formklippta träd eller buskar är det, fast placerade planlöst, "där det passar sig". En överraskande rytm möter i motiven med motorcyklister - jo, hon åker HD, klassikern - medan intrycken från besök i Istanbul avsätter arkitektoniska bilder, statuariska i sin uppbyggnad.
Yvonne Larsson har emellertid ett brett register, inte bara motivmässigt utan även beträffande metod och material. Hon arbetar mest i olja men laborerar också med betong och screentryck på glas. Det är ett spännande möte att uppleva!
EWE OLSSON