Glas, ofta i samband med djärva stålkonstruktioner, tycks vara enevig källa till inspiration och modernitet i arkitekturen, men ocksåtill kritik. Crystal Palace på den första världsutställningen i London1851 ville vara världens största byggnad mer än 600 meter lång, helt avglas och stål.
Växthusarkitekten Joseph Paxton insåg inte själv vilken betydelsehans byggnad skulle få och inte heller vilken kritik som skulle riktasmot den av etablissemanget med John Ruskin i spetsen. "Crystal Humbugoch Glass Monster" var några namn på denna den viktorianska tidens mestutskällda och beundrade byggnad.
Men Crystal Palace levde vidare. Glas och stål fick ny renässans imodernistisk arkitektur med den tyska paviljongen vidvärldsutställningen i Barcelona 1929 som höjdpunkt. Arkitekten Mies vander Rohe skulle genom denna, till formatet anspråkslösa byggnad, få ettavgörande inflytande på den moderna arkitekturutvecklingen. En takskivauppburen av smäckra stålpelare skapar tillsammans med friståendeväggskivor ett rum med flytande gränser mellan ute och inne.
Glasväggarna med sina tunna rostfria profiler upplevs imateriella.Barcelonapaviljongen är exempel på modernismens dynamiska rumskonst.Den svenska funktionalism som lanserades på Stockholmsutställningen1930 tog starka intryck av tysk arkitektur och dess användning av glasoch stål. Utställningens motto: Att acceptera var att bygga modernt."Som en fyrbåk lyser över Hammarbyleden Lumafabrikens helt i glasbyggda provrum för elektriska lampor", skrev Gotthard Johanssonentusiastiskt 1942.
Mies van der Rohe lämnade Tyskland redan 1933. De exklusiva villorsom han ritade i USA är exempel på en raffinerad användning av glas ochstål. Det är troligt att Bruno Mathsson, mest känd som innovativmöbelformgivare, inspirerades av dessa i de villor han ritade på1950-talet. De har ofta helglasade ytterväggar. Utifrån exponeras deneleganta formen i hans böjträmöbler. Bruno Mathsson experimenteradeockså med soluppvärmning i sina glashus långt innan det blev på modet.
Pubs helglasade varuhus vid Drottninggatan i Stockholm från 1960väckte stor uppmärksamhet. Arkitekterna Erik och Tore Ahlsén hadetidigare arbetat för Kooperativa förbundet i en måttfull stil somsvarade mot det svenska folkhemmet. I en intervju säger Erik Ahlsén:"Vi har i Pub satsat på öppenhet. Kanske också tanken att öppenhet ochinsyn är ett fint uttryck för kooperationen som idé." Men Pub är enanakronism. De amerikanska varuhusen från samma tid var oftafönsterlösa och Pub fick inga efterföljare. Växtvaruhusen Plantagen ärsnarast en sentida efterföljare till Crystal Palace. Pub blev i ställetett tidigt exempel på vad som kom att kallas High-Tech, enarkitekturstil som framför allt kom att prägla kontorshus ochterminalbyggnader från 60-talet och framåt
Att Linköpings stadsbibliotek fick glasväggar är ingentillfällighet. Tidsandan präglades av en renässans för 1930-taletsmodernitetssträvan. Krav på demokratisering av kulturinstitutionernaöverfördes i arkitekturdebatten till rumsliga begrepp som transparensoch öppenhet. Biblioteket har dock ingenting av modernismens flytanderumsuppfattning. Fasaderna kraftiga fönsterprofiler av ek skaparbestämda gränser och dagsljuset är rumsbildande på ett traditionelltsätt.
Glasfasader reflekterar himmelsljuset, vilket kan vara välgörandevid trånga gaturum. Samtidigt skapas ofta dramatiska spegelbilder avbyggnader på motsatta sidan av gatan. Svarta huset vid Drottninggatanmed sitt stora uppglasade entréparti är ett elegant exempel. Närfönster placerades i fasadliv i den klassicistiska arkitekturen var detsamma strävan att reflektera ljuset till omgivande mark.
Nyfunkisen, som dominerar bostadsbyggandet just nu, har fönster nertill golv och runt hörn. Dagsljus och utsikt är starkaförsäljningsargument. Moderniteten är dock gammal. Redan 1900 ritadeCarl Westman hörnfönster till arbetarbostäder i Bjärka-Säby. Syftet varatt samla ljusinflödet och skapa hela möblerbara väggytor, något somEllen Key propagerade för vid samma tid. Några möblerbara väggytorfinns dock inte i många av de bostäder som byggs i dag genom attvardagsrummet används som genomgångsrum till sovrum och kök. Bokhyllorär kanske på väg ut -- eller kanske snarare in i note-booken ochhemmabioteven.