Konst
Ulf Gripenholm, grafik
Vadstena konstgalleri
Pågår till den 6 november.
Jo, det är levande modell bakom de talrika, lätt kubiserade kvinnoakterna. Stereotypin bryts av skiftande ställningar, ofta i avslappade och kontemplativa poser, och genom den känsliga valörskalan. Bilderna har en suggererande verkan, men gåtfullheten får inte drivas för långt. De senaste motiven visar ett huvud, avskalat alla identifikationsattribut. Det ultimata främlingskapet? Nej, konstnären snodde syrrans perukstock! I utställningens bästa verk, "Badare", ser vi en kvinna med höljt ansikte. Jag associerar till Magrittes svepta huvuden, men här är den enkla förklaringen; det blev för mycket ansikten, så han lade en handduk över det ena.
Ulf Gripenholm kom in på konsthögskolan via ett porträtt av polaren John-E Franzén. De båda är inte bara målarkolleger utan också musiker, som lirat New Orleans-jazz ihop.
Utställningen består av serigrafier, i en teknik som överför de måleriska kvaliteterna hos originalverken, ofta i stora format. Presentationen av en konstnär under påverkan, förvisso, men med imponerande integritet, är konstgalleriets bästa utbud sedan flytten till nya lokaler.