Hennes konst är lek på allvar

LINKÖPING Kroppsliga former, en trenchcoat och lek med allvarliga förtecken är något av det som ryms i nästa utställning på Östergötlands museum, som öppnar på söndag.

"Precious production", installation med glas och urin.

"Precious production", installation med glas och urin.

Foto: Tord Olsson

Kultur och Nöje2014-02-06 11:37

Konstnären Sissi Westerberg har en bakgrund som smyckekonstnär och menar att det är därifrån hennes fascination för kroppen och organiska former kommer.

– Smycken har en nära relation till kroppen, de bärs ju nära den, säger hon.

Utställningen "A house of one's own" på Östergötlands museum består av verk från de senaste två åren, och ett helt nytt som är gjort just för det här tillfället. Det är ett fotoverk, mer vill hon inte säga.

– Det får man se när utställningen öppnar.

Rädsla för döden

Mjukt köttiga former finns i flera av hennes arbeten, som i "Longing" där vita elsladdar klätts med silicon och breder ut sig på golvet likt tentakler. I videon "I am open II" har hon gjort om sig själv till en huvudlös kropp som buktar och böljar av former. Det är fascinerande och lite motbjudande.

– Jag tror att det som vissa kan uppleva som lite äckligt är just det som påminner oss allra mest om att vi är människor – och djur. Draget till sin yttersta spets så tror jag att det obehag man kan känna för de här formerna handlar om en rädsla för döden, säger hon.

Som en blottare

I flera av Sissi Westerbergs verk har hennes egen kropp en central roll, ibland avklädd, ibland insvept i en trenchcoat. Det beigefärgade plagget är laddat med en rad olika betydelser som hon använder sig av och experimenterar med.

– Trenchcoaten är lite av ett alter ego för mig. I den kan jag leka med olika kvinnliga och manliga roller. Jag kan bli en konservativ kontorskvinna, eller en manlig förövare. Det finns många möjligheter.

I "Drawing a line" är Sissi Westerberg avbildad bakifrån med högklackade skor och trenchcoaten uppfläkt, som en blottare, mot en vägg. Från trenchcoaten löper ett rosa färgstreck på väggen. I midjehöjd. Jag drar automatiskt på munnen.

– Humor kan vara ett viktigt redskap, men jag försöker inte skämta. Det jag gör är en lek, men en allvarlig sådan, säger hon.

Naturligt och konstgjort

Leken med könsroller återkommer i "Tools I" där hon gjort "verktyg" som kombinerar grenar, naturens former, med konstgjorda former i rosa akryl. I verket ingår även ett fotografi där en naken man står med uppsträckta armar mot ett träd. I förgrunden finns konstnären klädd i trenchcoat. I handen har hon ett av de spetsiga redskapen.

– Jag tycker om kontrasten mellan naturligt och artificiellt och försökte skapa något mitt emellan verktyg och sexleksaker. På bilden är det inte helt tydligt vad som pågår, gränsen mellan lek och allvar är diffus. Man tar för givet att en heterokvinna inte skulle ha driften att penetrera, men så behöver det ju inte vara, säger Sissi Westerberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!