Hip, hip för romantiken

"Hip hip hora!" ställer många angelägna frågor, men ibland blir det för mycket "Bullen".

"Hip hip hora!" ställer många angelägna frågor, men ibland blir det för mycket "Bullen".

Foto:

Kultur och Nöje2004-01-30 06:36
CCC

Hip hip hora!

Manus och regi: Teresa Fabik

I rollerna: Amanda Renberg, Ellen Fjaestad, Linn Persson, Björn Kjellman

Speltid: 1 tim 31 min

Censur: tillåten från 11 år

Royal i Linköping

ETT FYRFALDIGT LEVE för födelsedagsbarnet, hip hip hora! Det är den barnsliga lek som några klasskamrater roar sig med när trettonåriga Sofie ska firas. Den så kallade anledningen är att Sofie blivit rejält full och förlorat kontrollen på en fest. Inget hände egentligen men rykten är värre än sanningen. Vad värre är att ingen vågar ta hennes parti och genomskåda förtalet. Inte ens hennes bästa kompisar har mod att utmana gruppmentaliteten.

Det är upplägget för Teresa Fabiks ambitiösa långfilmsdebut. Hon har verkligen ansträngt sig för att göra en angelägen ungdomsfilm. Och hon lyckas bättre än de flesta men gör ett fel. Teresa Fabik har "Bullenfierat" sin film lite väl mycket. Ni kommer ihåg det svenska ungdomsprogrammets brevfilmer. De var alltid övertydliga med sin problematik. Lite av det finns även i "Hip hip hora!". Problemen ställs på rad och det känns som om publiken kommenderas att mentalt lösa dem på ett förutsägbart Svenssonvis. Jag hade gärna sett att Fabik borrat ner huvudet ännu mera och bara kört på. Mer kaos. Mer av det vildsinta som finns i den amerikanska filmen "Tretton".

Riktigt bra är däremot den romantiska delen av "Hip hip hora!". Sofie träffar nämligen den inledningsvis fege och bortkomne Sebbe. Deras personliga relationsproblem är utmärkta. En stor seger för filmad svensk ungdomsromantik. Till stor del tack vare insatsen av Filip Berg som spelar Sebbe. Amanda Renberg i rollen som Sofie har däremot lite svårare att hitta rätt ton. Inte så konstigt med alla konstiga situationer hon tvingas in i. Sämst fungerar scenerna med hennes pappa som blåögt spelas av Björn Kjellman. Han är den coola pappan som över en natt helt förlorar verklighetsuppfattningen.

Och på det viset vaggar "Hip hip hora" fram och tillbaka mellan bra och dåligt. Det positiva överväger ändå och framför allt har Terese Fabik lyckats sätta fingret på en hel drös intressanta frågeställningar som vi alla bör ta ställning till någon gång, ung som vuxen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!