Hirdwall i kärleksprojekt

Stockholms stadsteater har sparat färdigt. Vid höstsamlingen i går kunde teaterchefen Benny Fredriksson presentera 30 produktioner för spelåret 2004--2005.

Ingvar Hirdwall gör i höst huvudrollen i Vilhelm Mobergs "Din stund på jorden", om livet i backspegeln. Rollen passar honom, säger han. "Som ung är man ju odödlig. Men när man väl smakat på höstlövet inser man att livet är ändligt." Arkivbild: PRESSENS BILD

Ingvar Hirdwall gör i höst huvudrollen i Vilhelm Mobergs "Din stund på jorden", om livet i backspegeln. Rollen passar honom, säger han. "Som ung är man ju odödlig. Men när man väl smakat på höstlövet inser man att livet är ändligt." Arkivbild: PRESSENS BILD

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2004-08-18 07:01

Inte ett ord om pengabrist men mycket tal om teater som public service med väsentligt innehåll. Och om ett publiktilltal i Vivica Bandlers anda - den legendariska teaterchefen som just denna dag begravdes i Helsingfors.

Sju scener har man att fullgöra sitt bildningsuppdrag på. Det innebär mycket mer än klassiker, Stockholms stadsteater profilerar sig med hett nutidsstoff, nyskrivet och nya dramatikernamn.

Politiskt på Lilla scenen

Först ut bland höstens premiärer är dock hundraåriga "Körsbärsträdgården" som blir Lennart Hjulströms första Tjechov-uppsättning, och en månad senare blir det spännande att se vad Thommy Berggren gjort av John Millington Synges whiskeydoftande skröna "Hjälten".

Ett av Benny Fredrikssons "kärleksprojekt" är att få se Ing-var Hirdwall som Albert Carlson i Vilhelm Mobergs "Din stund på jorden" - nyligen aktuell för östgötapubliken. Redan för ett par år sen bokades han för den rollen, och nu är en intressant gästregissör också klar. Leif Stinnerbom från Västanå teater gör en drömspelsaktig version med premiär i början av november.

Peter Haber och Rikard Wolff är två skådespelare som återvänt till Stadsteatern. Haber för att göra Prospero i Shakespeares "Stormen". Även regissören Jan Maagaard är en återvändare: han var chef för Klarascenen 1987--91.

Michael Frayn, som skrev "Köpenhamn", sätter Willy Brandt i centrum för en politisk thriller med verklighetsbakgrund, "Demokrati". En annan nutidspolitisk pjäs är "Topdog/Underdog" av Suzan-Lori Parks. Ett Kain och Abel-drama om två afro-amerikanska bröder som lever i marginalen till den rikaste av världar. Ges på Lilla scenen som därefter helt ägnas åt nyskrivet svenskt.

I vår pjäsdebuterar till exempel Dramatenskådespelaren Jonas Karlsson med "Nattpromenad".

Det är inte bara Östgötateatern som letar sig tillbaka till "Amadeus". I februari står Salieri och Mozart, nu gestaltade av Rikard Wolff och Sven Ahlström, åter på Stockholms stadsteaters scen där Peter Schaffers drama firade sina första svenska segrar i början av 1980-talet.

Några andra vårpremiärer: Philip Zandén sätter upp Strindbergs tragikomiska äktenskapsdrama "Fordringsägare" med Helena Bergström och Kjell Bergqvist, Suzanne Osten tar sig an en familjehistoria av Erik Uddenberg om makt, sex, politik och tortyr. Brännande teater i tiden utlovas i "Guantanamo" i regi av Eva Bergman och i "Flickan och skulden" efter Katarina Wennstams bok om våldtäkt.

Likheter och olikheter, ursprung och rötter är höstens tema för Marionetteatern som numera är en del av Stockholms stadsteater. Populära Klara soppteater, nu ledd av Ole Forsberg, serverar vidare, och Backstage satsar på ung dramatik och ej etablerade regissörer.

Två veteraner

Nytt och ungt - men också veteraner. Två uppskattade sådana hyllades vid höstsamlingen: Yvonne Lombard, 80, och Meta Velander, 75. Fräscha motvikter till tre böjda, rollatorförsedda 85-plussare som dessförinnan visat upp sig på scenen. De förekommer märkligt nog i en pjäs med titeln "Sex, droger och våld"... Spektakulärt? Det visar sig efter urpremiären på Mattias Anderssons senaste alster.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!