"För en mörk berĂ€ttelse som genom sitt poetiska sprĂ„k blir till en vacker lĂ€supplevelse" â sĂ„ motiverar juryn att Hanna Nordenhök tilldelas Sveriges Radios romanpris, för boken âCaesariaâ.
SjÀlv tycker hon att det kÀnns vÀrmande med ett pris som lÀsarna Àr med och avgör. SÀrskilt efter det gÄngna Äret.
ââDet har varit ett sĂ„ konstigt Ă„r att komma ut med en bok, allt stĂ€lldes in och det var ett sĂ„dant vakuum. SĂ„ det Ă€r hĂ€ftigt och fint att boken nu, precis ett Ă„r efter utgivningen, har fĂ„tt ett extra liv, sĂ€ger Hanna Nordenhök.
Boken utspelas pÄ 1800-talet, under den moderna gynekologins första stapplande steg. KvinnolÀkaren doktor Eldh utför ett experimentellt kejsarsnitt pÄ en kvinna som dör. Barnet överlever dÀremot, och den lilla flickan göms undan pÄ en herrgÄrd dÀr hon vÀxer upp i en stÀngd vÀrld, prÀglad av övervakning och straff.
En sorts fÄngenskap
Hanna Nordenhök hittade den sanna berÀttelsen om flickan i en fotnot nÀr hon lÀste pÄ om 1800-talets Sverige, kvinnolÀkarvetenskapens framvÀxt och de sÄ kallade rÀddningshusen för vanartiga barn, ett tema hon skildrar i sin förra bok "Asparna".
ââSamtidigt som jag tĂ€nkte pĂ„ berĂ€ttelsen om en flicka som förlöstes med ett av de tidiga kejsarsnitten rasade metoo-rörelsen runt omkring mig. Jag började tĂ€nka mycket pĂ„ kvinnors kroppar och grĂ€nserna för en integritet dĂ„, sĂ€ger hon.
Den tid hon skildrar patologiserade kvinnors kroppar, och â med den tidiga psykologins framvĂ€xt â Ă€ven deras sjĂ€lar. Hanna Nordenhök kallar det för en nĂ€rmast arketypisk bild av patriarkatet och det blev viktigt för henne att drömma fram egna bilder, och göra fiktion av berĂ€ttelsen.
ââI metoo fanns det sĂ„ mycket hopp om emancipation men det blottade ocksĂ„ en sorts fĂ„ngenskap som vi alltjĂ€mt befinner oss i. Det var ett sorgearbete, att undersöka vad det Ă€r att vara fri och fĂ„ngen. Och den hĂ€r flickan fick bĂ€ra de bilderna och tankarna för mig.
Paradoxal verklighet
Hanna Nordenhök Äterkommer i flera böcker till oskyddade barn och syskon, och den existentiella utsatthet som blottas i deras relation till de vuxna. HÀr ÄtervÀnder hon ocksÄ till den historiska tid som Àr en tröskel mellan ett modernt samhÀllsbygge och "en nÀrmast barbarisk, feodal mylla".
ââJag har ofta intresserat mig för historiska material men ser det inte som nĂ„got avlĂ€gset utan som nĂ„got högst levande i samtiden, sĂ€ger hon.
Boken handlar om kvinnors villkor â men ocksĂ„ om manlig förbrödring, ett tema Hanna Nordenhök menar Ă€r högst aktuellt.
ââAlla teman som kommer upp i medierna nu belyser att vi tĂ€nker att vi har kommit sĂ„ lĂ„ngt, och sĂ„ visar siffror och statistik nĂ„got helt annat, med vĂ„ld och övergrepp mot kvinnor. Det finns paradoxala dimensioner av att vara kvinna i dag och kanske Ă€r det de bitarna av boken som har slagit an hos lĂ€sare.