Den drivna konsulten Sofie har "alla rÀtt" i den övre medelklassen i Stockholms innerstad. Lyckad tvÄbarnsfamilj, perfekt stajlad bostad och en trendig garderob.
Men huvudpersonen i "KÀrlek & anarki" bÀr pÄ en inre frustration som bland annat tar sig uttryck i ett galopperande porrsurfande och en avancerad lek med den yngre kollegan Max (Björn Mosten) pÄ kontoret.
"SÄ lÀtt att göra fel"
Netflix-serien, av Lisa Langseth, blev för mÄnga en ovÀntad och hÀrlig vitamininjektion, en samtidssatir som pÄ ett humoristiskt sÀtt uppmanar till att lyssna pÄ "inre strömningar", som Ida Engvoll uttrycker det.
ââDet Ă€r ett slags minianarki att göra det. Det Ă€r ett sĂ„dant otroligt tryck pĂ„ oss mĂ€nniskor i dag, pĂ„ vad vi ska klara av. Det Ă€r sĂ„ lĂ€tt att göra fel, sĂ€ger hon pĂ„ telefon och fortsĂ€tter:
ââEgentligen Ă€r vi ju bara djur. Men vi har rationaliserat vĂ„rt samhĂ€lle sĂ„ att det hĂ€r djuret inte fĂ„r plats. Att dĂ„ sĂ€ga ja till de hĂ€r inre strömningarna verkar vara nĂ„got som mĂ€nniskan lĂ€ngtar efter, det som kanske inte har nĂ„got ekonomiskt vĂ€rde utan bara ett vĂ€rde för sjĂ€lva livet.
TT: Ăr du sjĂ€lv bra pĂ„ det?
ââJa, jag hĂ€nger ganska mycket med djur pĂ„ fĂ€bodvallar, utan digital teknik och el och vatten. DĂ€r mĂ„ste man vara vĂ€ldigt nĂ€rvarande och sann.
Mjölkar getter och gör ost
Det dÀr med fÀbodvallarna mÄste kanske förklaras lite nÀrmare. Ida Engvoll delar sin tid mellan Stockholm och JÀrvsö, dÀr hon har ett hus. Hon har ocksÄ en "gratis avbytartjÀnst" som djurvaktare pÄ fÀbodvallar.
ââEgentligen Ă€r inga av de djuren mina. Men jag mjölkar getter och gör ost. Jag har mjölkat en ko och tagit hand om en kalv och vallat fĂ„r upp och ner pĂ„ kalfjĂ€llet för att beta i sommar.
Kontrasten till konsult-Sofie i "KÀrlek & anarki" Àr förstÄs stor.
ââDet var sĂ„ roligt att spela den hĂ€r byrĂ„tjejen, med hög budget och liksom sĂ„ stel i ansiktet. Det Ă€r en typ som Ă€r sĂ„ specifik för Stockholm. Vi driver ju mycket med Stockholm i serien, sĂ€ger Ida Engvoll och fortsĂ€tter:
ââDet tog ett tag för mig att fatta att det blev den breda succĂ©n som det blev. Vi hade en pressdag för serien men sen flyttade jag ut i skogen.
TT: Vad har du fÄtt för respons sen dÄ?
ââVĂ€ldigt mycket, mer Ă€n vad jag nĂ„gonsin fĂ„tt. Den hĂ€r personens resa verkar ha slagit an nĂ„got hos folk. Det Ă€r kul för vi försökte vara sĂ„ modiga som möjligt under hela inspelningen och jag funderade pĂ„ hur jag kunde stĂ€lla mig pĂ„ kvinnornas sida och hur lĂ„ngt jag kunde gĂ„. Att det syntes, det blev jag otroligt glad för.
Inte alltid vÀrt visa brösten
"KÀrlek & anarki" Àr full av drÄpliga naken- och sexscener. Den hÀr gÄngen tycker hon att det var vÀrt det men generellt menar Ida Engvoll att sex och nakenhet ofta skildras pÄ ett slentrianmÀssigt sÀtt pÄ film.
ââJag har visat brösten i nĂ€stan varenda film jag varit med i och det har det inte alltid varit vĂ€rt. Finns det ingen idĂ© bakom blir det bara en effekt. Men nu försökte vi undersöka intimitet, vad Ă€r det? Det var skönt att kunna luta sig mot Lisa dĂ€r, hon Ă€r ett geni och sĂ„ noggrann med alla detaljer.
De pratade mycket om att fÄfÀnga inte fick stÄ i vÀgen.
ââJag försökte vara modig Ă€ven dĂ€r och bantade inte och trĂ€nade inte. Nu Ă€r jag en ganska "normig" person men det finns ju ett superanorektiskt ideal för kvinnor pĂ„ film och den bilden försökte jag göra lite uppror mot.