Operan i Stockholm har varit förskonad framhĂ„ller Birgitta SvendĂ©n â fram tills nu. Under pĂ„skhelgen upptĂ€cktes smitta pĂ„ flera avdelningar och under helgen beslutade ledningen att stĂ€nga ner verksamheten helt först en vecka som sedan förlĂ€ngts till tre. Nu kommer ocksĂ„ beskedet att det inte blir nĂ„gra förestĂ€llningar för publik i vĂ„r.
Enligt Birgitta Svendén handlar det dock inte om nÄgon klustersmitta.
TT: Har smittan spridits i huset?
ââDet gĂ„r inte att sĂ€ga. Kommer det till olika avdelningar gĂ„r det inte att sĂ€ga var det startade, det hĂ€r Ă€r ju ocksĂ„ mĂ€nniskor som inte har trĂ€ffat varandra. Det man kan sĂ€ga Ă€r att det viktigaste Ă€r att bromsa detta, sĂ€ger Birgitta SvendĂ©n, som under den digitala intervjun Ă€r helt ensam i det stora operahuset som Ă€ven annars erbjuder goda möjligheter till isolering: huset uppges ha nĂ€stan tusen rum.
Hur de anstÀllda har smittats Àr oklart. NÀr Arbetsmiljöverket tidigare i vÄr gjorde stickprov pÄ Operan sÄ som man har gjort Àven pÄ övriga statliga myndigheter blev arbetsplatsens smitthantering godkÀnd, berÀttar hon.
ââVi fick kvitto pĂ„ att vi gjort det vi kan. Och jag tycker verkligen att vi jobbat med att göra riskanalyser av precis allt. Sedan Ă€r det svĂ„rt med vĂ„r typ av arbetsplats eftersom vi mĂ„ste jobba i kollektiv. Kungliga hovkapellet Ă€r en orkester som mĂ„ste jobba tillsammans, Kungliga Baletten och kören ocksĂ„.
18 i orkesterdiket
I höstas reducerade och coronaanpassade Operan ett antal uppsĂ€ttningar, dĂ€ribland "Carmen" och "Rigoletto", bland annat genom att se till att det var minst tvĂ„ meter mellan de medarbetare som blev kvar. För orkesterns del betyder det exakt 18 musiker i orkesterdiket i stĂ€llet för mellan 70 och 75 â som mest 90.
ââJag tycker verkligen att vi gjort det vi absolut skulle göra. Men det finns ju ocksĂ„ andra lĂ€nder som gjort andra bedömningar, och dĂ€r man menar att sĂ„ngen inte varit det farligaste utan att det i stĂ€llet Ă€r dansarna som Ă€r mest utsatta. Jag hoppas verkligen att vi fĂ„r mer forskning kring det hĂ€r.
Birgitta SvendĂ©ns sista sĂ€song som operachef â i augusti tar kanadensiske Michael Cavanagh över samtidigt som hon kvarstĂ„r som vd till 2022 â blev minst sagt eljest. PĂ„ plussidan finns insikter om att Ă€ven en av tradition planeringsstyrd verksamhet som denna snabbt kan tĂ€nka om och göra nytt â om och om igen. Via Operan Play har man ocksĂ„ rĂ€knat in drygt 400 000 startade strömningar frĂ„n publik över hela landet.
Operan har flyttat fram kontrakt och betalat ut ersÀttning Àven i de fall dÄ det inte gÄtt att hitta nya datum. Men Birgitta Svendén beskriver samtidigt restriktionerna som ett "nÀringsförbud pÄ hela kultursektorn".
ââVi kan inte komma ifrĂ„n att det finns sĂ„ mĂ„nga som ju inte ens har överlevt. Hela frilansmarknaden har varit fruktansvĂ€rd â och dĂ„ talar jag inte bara om artister. Vi sysselsĂ€tter tusentals mĂ€nniskor.
ââJag har full förstĂ„else för att man har varit vĂ€ldigt orolig för att publiken skulle bli smittad men hela kultursektorn var vĂ€ldigt tidigt ute med att i detalj beskriva hur vi kunde skydda publiken.
Skydda medarbetare
TT: Att Operan i sig nu har sÄ mÄnga smittade medarbetare, Àr inte det ett tecken pÄ att det kan hÀnda saker?
ââJo, men det har ocksĂ„ varit vĂ€ldigt olika under olika perioder. Vi har haft förhöjd smittspridning i omgĂ„ngar, absolut. Men jag menar att vi redan har planerat hur vi ska ta hand om publiken. Nu har det mer övergĂ„tt i att vi verkligen ocksĂ„ skyddar vĂ„ra medarbetare Ă€nnu starkare eftersom vi sett att smittspridningen gĂ„r snabbare framĂ„t.
Inför hösten laborerar operan med tre olika repertoarer utifrÄn olika smittlÀgen. Om allt gÄr som det Àr tÀnkt inleds sÀsongen med en gÀstspelsperiod frÄn Cirkus Cirkör och Malmö Opera med Philip Glass helt nyskrivna opera "Circus days and nights" vars vÀrldspremiÀr strömmas frÄn Malmö 29 maj.
Blir rörd
Efter Philip Glass kommer en nypremiĂ€r av "Trollflöjten" â eller nĂ„got annat, beroende pĂ„ hur mĂ„nga som fĂ„r vistas pĂ„ scenen och i orkesterdiket. Förhoppningen Ă€r att kunna ha premiĂ€r pĂ„ Tjajkovskijs opera "Jolanta" dĂ€r man för sĂ€kerhets skull redan krympt kören, men ocksĂ„ att Ă„teruppta Wagners "Valkyrian", en förestĂ€llning som tillsammans med operahusets lojala medarbetare gett Birgitta SvendĂ©n kraft sedan 14 mars i fjol. Hon blir rörd bara av att berĂ€tta om den:
ââJag kan se och höra den. Den hĂ€r totalt tomma salongen nĂ€r tonerna klingade ut. Samtidigt som tĂ„rarna bara rann var det en kĂ€nsla av magi, det var nĂ„gon som gav oss nĂ„got sĂ„ att vi skulle orka och kunna gĂ„ vidare. Det sitter kvar.