Ingen publik pÄ Operan i vÄr

Kungliga Operan stÄr tom. Ingen publik slÀpps in i vÄr och just nu stannar ocksÄ personalen hemma sedan 15 av de anstÀllda har konstaterad covid-19. Inte heller i augusti blir det fullt hus, befarar vd:n och operachefen Birgitta Svendén.

Inte förrÀn 2022 tror Birgitta Svendén, vd och operachef vid Kungliga Operan i Stockholm, att verksamheten har ÄtergÄtt till det normala.

Inte förrÀn 2022 tror Birgitta Svendén, vd och operachef vid Kungliga Operan i Stockholm, att verksamheten har ÄtergÄtt till det normala.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Kultur och Nöje2021-04-08 15:41

Operan i Stockholm har varit förskonad framhĂ„ller Birgitta SvendĂ©n – fram tills nu. Under pĂ„skhelgen upptĂ€cktes smitta pĂ„ flera avdelningar och under helgen beslutade ledningen att stĂ€nga ner verksamheten helt först en vecka som sedan förlĂ€ngts till tre. Nu kommer ocksĂ„ beskedet att det inte blir nĂ„gra förestĂ€llningar för publik i vĂ„r.

Enligt Birgitta Svendén handlar det dock inte om nÄgon klustersmitta.

TT: Har smittan spridits i huset?

– Det gĂ„r inte att sĂ€ga. Kommer det till olika avdelningar gĂ„r det inte att sĂ€ga var det startade, det hĂ€r Ă€r ju ocksĂ„ mĂ€nniskor som inte har trĂ€ffat varandra. Det man kan sĂ€ga Ă€r att det viktigaste Ă€r att bromsa detta, sĂ€ger Birgitta SvendĂ©n, som under den digitala intervjun Ă€r helt ensam i det stora operahuset som Ă€ven annars erbjuder goda möjligheter till isolering: huset uppges ha nĂ€stan tusen rum.

Hur de anstÀllda har smittats Àr oklart. NÀr Arbetsmiljöverket tidigare i vÄr gjorde stickprov pÄ Operan sÄ som man har gjort Àven pÄ övriga statliga myndigheter blev arbetsplatsens smitthantering godkÀnd, berÀttar hon.

– Vi fick kvitto pĂ„ att vi gjort det vi kan. Och jag tycker verkligen att vi jobbat med att göra riskanalyser av precis allt. Sedan Ă€r det svĂ„rt med vĂ„r typ av arbetsplats eftersom vi mĂ„ste jobba i kollektiv. Kungliga hovkapellet Ă€r en orkester som mĂ„ste jobba tillsammans, Kungliga Baletten och kören ocksĂ„.

18 i orkesterdiket

I höstas reducerade och coronaanpassade Operan ett antal uppsĂ€ttningar, dĂ€ribland "Carmen" och "Rigoletto", bland annat genom att se till att det var minst tvĂ„ meter mellan de medarbetare som blev kvar. För orkesterns del betyder det exakt 18 musiker i orkesterdiket i stĂ€llet för mellan 70 och 75 – som mest 90.

– Jag tycker verkligen att vi gjort det vi absolut skulle göra. Men det finns ju ocksĂ„ andra lĂ€nder som gjort andra bedömningar, och dĂ€r man menar att sĂ„ngen inte varit det farligaste utan att det i stĂ€llet Ă€r dansarna som Ă€r mest utsatta. Jag hoppas verkligen att vi fĂ„r mer forskning kring det hĂ€r.

Birgitta SvendĂ©ns sista sĂ€song som operachef – i augusti tar kanadensiske Michael Cavanagh över samtidigt som hon kvarstĂ„r som vd till 2022 – blev minst sagt eljest. PĂ„ plussidan finns insikter om att Ă€ven en av tradition planeringsstyrd verksamhet som denna snabbt kan tĂ€nka om och göra nytt – om och om igen. Via Operan Play har man ocksĂ„ rĂ€knat in drygt 400 000 startade strömningar frĂ„n publik över hela landet.

Operan har flyttat fram kontrakt och betalat ut ersÀttning Àven i de fall dÄ det inte gÄtt att hitta nya datum. Men Birgitta Svendén beskriver samtidigt restriktionerna som ett "nÀringsförbud pÄ hela kultursektorn".

– Vi kan inte komma ifrĂ„n att det finns sĂ„ mĂ„nga som ju inte ens har överlevt. Hela frilansmarknaden har varit fruktansvĂ€rd – och dĂ„ talar jag inte bara om artister. Vi sysselsĂ€tter tusentals mĂ€nniskor.

– Jag har full förstĂ„else för att man har varit vĂ€ldigt orolig för att publiken skulle bli smittad men hela kultursektorn var vĂ€ldigt tidigt ute med att i detalj beskriva hur vi kunde skydda publiken.

Skydda medarbetare

TT: Att Operan i sig nu har sÄ mÄnga smittade medarbetare, Àr inte det ett tecken pÄ att det kan hÀnda saker?

– Jo, men det har ocksĂ„ varit vĂ€ldigt olika under olika perioder. Vi har haft förhöjd smittspridning i omgĂ„ngar, absolut. Men jag menar att vi redan har planerat hur vi ska ta hand om publiken. Nu har det mer övergĂ„tt i att vi verkligen ocksĂ„ skyddar vĂ„ra medarbetare Ă€nnu starkare eftersom vi sett att smittspridningen gĂ„r snabbare framĂ„t.

Inför hösten laborerar operan med tre olika repertoarer utifrÄn olika smittlÀgen. Om allt gÄr som det Àr tÀnkt inleds sÀsongen med en gÀstspelsperiod frÄn Cirkus Cirkör och Malmö Opera med Philip Glass helt nyskrivna opera "Circus days and nights" vars vÀrldspremiÀr strömmas frÄn Malmö 29 maj.

Blir rörd

Efter Philip Glass kommer en nypremiĂ€r av "Trollflöjten" – eller nĂ„got annat, beroende pĂ„ hur mĂ„nga som fĂ„r vistas pĂ„ scenen och i orkesterdiket. Förhoppningen Ă€r att kunna ha premiĂ€r pĂ„ Tjajkovskijs opera "Jolanta" dĂ€r man för sĂ€kerhets skull redan krympt kören, men ocksĂ„ att Ă„teruppta Wagners "Valkyrian", en förestĂ€llning som tillsammans med operahusets lojala medarbetare gett Birgitta SvendĂ©n kraft sedan 14 mars i fjol. Hon blir rörd bara av att berĂ€tta om den:

– Jag kan se och höra den. Den hĂ€r totalt tomma salongen nĂ€r tonerna klingade ut. Samtidigt som tĂ„rarna bara rann var det en kĂ€nsla av magi, det var nĂ„gon som gav oss nĂ„got sĂ„ att vi skulle orka och kunna gĂ„ vidare. Det sitter kvar.

Fakta: Birgitta Svendén om...

...nÀr Operan kan bli "normal" igen:

Om man ska tala "normalt" tror jag inte att det blir normalt förrÀn under 2022 om jag ska vara helt klarsynt. VÄr förhoppning Àr att vi ska kunna börjar spela i augusti och att vi ska kunna möta en publik dÄ och framÄt. Men jag befarar att det kommer att vara ett reducerat antal mÀnniskor som fÄr komma in pÄ teatrarna Àven efter sommaren. Och pÄ grund av mutationerna lÀr vi inte veta förrÀn ett par mÄnader in pÄ hösten hur det ser ut.

...om restriktionerna:

Under resans gÄng har det ÀndÄ varit mÀrkligt att man stÀnger ner en hel nÀringssektor i samhÀllet. Jag kan inte sÀga nÄgot annat. OcksÄ utan att vi fÄtt en klar och tydlig bild av vilka skÀlen Àr. Jag har full förstÄelse för att man varit vÀldigt orolig för att publiken skulle bli smittad men hela kultursektorn var vÀldigt tidigt ute med att beskriva hur vi kunde handskas med publiken. Alla hade gjort sina planer och de var i detalj genomförbara. Att dÄ fortfarande mötas av att "ni kan inte bedriva er verksamhet", det blev mÀrkligt.

...om ett tomt operahus:

Det hĂ€r Ă„ret har varit otroligt konstigt. De dagar som jag Ă€r inne och det Ă€r alldeles tyst – knĂ€pptyst – Ă€r absurda. Det Ă€r en fruktansvĂ€rd kĂ€nsla att veta att det Ă€r sĂ„ mĂ„nga medarbetare som under ett helt Ă„r inte kunnat utföra sitt arbete. Jag tĂ€nker mycket pĂ„ dansarna som Ă€r vĂ€ldigt unga och har kort karriĂ€r. Jag tĂ€nker ocksĂ„ pĂ„ alla unga frilansare som inte ens fick komma in pĂ„ arbetsmarknaden i Ă„r.

...om framtiden:

Vi har ju varit omtalade som ett stort fartyg som det inte gÄr att vÀnda pÄ. Under det hÀr Äret har vi visat hur snabba och flexibla vi kan vara, och hur lÀtt det gÄr att tÀnka nytt, tÀnka om och iscensÀtta det. Helt enkelt aktivera alla till att göra om. Det Àr en viktig slutsats och den tÀnker jag att vi ska ha med oss in i framtiden. Vi lever med lÄng framförhÄllning, kanske fyra eller fem Är. Jag alltid undrat om det Àr sÄ bra? Det Àr ganska trÄkigt. Nu har vi bevisat att det inte Àr nödvÀndigt, jag tror att det Àr en gammal kultur helt enkelt.

Fakta: Kungliga Operan

Har i dag 520 anstĂ€llda. Av dessa ingĂ„r 68 i Kungliga Baletten som Ă€r landets största danskompani. Även Kungliga Hovkapellet Ă€r med sina 105 medlemmar landets största orkester. Operakören i sin tur har 54 korister. DĂ€rtill har Operan en stor ensemble med fast anstĂ€llda sĂ„ngsolister vid sidan av de sĂ„ngare som medverkar som gĂ€ster.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!