Tro - av vad slag den vara må - tar sig gärna formen av sång. En gång i tiden skrev Luther: Den som på allvar tror kan inte låta bli att sjunga om det med lust och glädje. Där finns en drivkraft som genom sekler skapar sånger.
Inger Selander, docent i litteraturvetenskap i Lund är som psalmforskare flitigt anlitad skribent och föreläsare. Hon har i tolv fristående kapitel samlat några av sina artiklar i "När tron blir sång".
Psalmens relationEtt genomgående grepp är psalmens relationsmönster. Ett sådant är relationen mellan författaren och psalmen. Psalmtexten talar för sig själv, men skapandets inre och yttre miljö ger framställningen relief.
Samspel text-musikI några mer biografiskt orienterade artiklar behandlas Siri Dahlquist, Nils Frykman och Arne H Lindgren. Inte minst den senares livsöde, som med sina tvära kast avsatt spår i hans författarskap, har intresserat författaren. Med biografiska inslag behandlas också Harry Martinsons sommarpsalm "De blomster som i marken bor" liksom en dialog mellan författaren Britt G Hallqvist och tonsättaren Egil Hovland om samspelet mellan text och musik.
System för analysSom litteraturforskare kan Selander vidare bjuda läsaren på utflykter i annan litteratur, vilket fördjupar tolkningen av psalmtexterna. Av särskilt intresse är hennes diskussion om förhållandet mellan texten och dess musik.
Mig veterligt är det första gången i svensk hymnologisk litteratur som någon har försökt skapa ett system för att analysera det. Genom att ställa frågor bl a om och hur musiken lyfter fram/håller tillbaka accenter, stämningar och annat i texten har hon skapat fem parametrar som redskap för analys av samspelet. Musik tolkar text - men text kan också tolka musik? Här har hon öppnat för en viktig och bred dialog.
Per Olof Nisser
Artikelförfattaren är tidigare domprost i Linköping, teol dr och huvudsekreterare i 1969 års psalmkommitté.