Inget tjafs när Klingspor fokuserar på det svåraste

Agneta Klingspors havererade kärleksprojekt går under huden på läsaren.

Agneta Klingspor gav senast ut ”Går det åt helvete är jag ändå född” (2006). Hon är bland annat verksam som konstkritiker i Expressen. Bild: SOFIA  RUNARSDOTTER

Agneta Klingspor gav senast ut ”Går det åt helvete är jag ändå född” (2006). Hon är bland annat verksam som konstkritiker i Expressen. Bild: SOFIA RUNARSDOTTER

Foto: Fotograf saknas!

Kultur och Nöje2008-09-18 00:00

Agneta Klingspor:

Pressa läpparna här

Bokförlaget Mormor

Det är bra drag i Agneta Klingspors passionsdrama "Pressa läpparna här". "Känns det" frågar den sig. Och känns gör det. Redan på de första sidorna sugs man in i blickar, händer och läppar som rör sig mellan Iris och Frank när de träffas en sen natt i krogvimlet på en bar. Innan de hamnar i säng vandrar de runt på i stort sett varje gata på det Södermalm i Stockholm där den svenska samtida romanen i mediemiljö antas utspela sig men faktiskt sällan gör det.

Passerar fysiska gränser

Båda är författare. Tampas var och en för sig med sina kreativa projekt. Tiden är runt 1990. Mannen är sjutton år yngre än kvinnan.

I detta ligger en del av komplikationen. Ytterligare ett lager för Agneta Klingspor att skriva från: ett tabu till att bryta. Och det är just det som är hennes signum. Att skriva ut det skitiga, elaka men också såriga och känsliga och lite tramsiga. Att bryta tabun.

Erotiken är ingen lätt och komplikationsfri sysselsättning: gränsar till döden. En blindgångare som kan knuffa människor över stupet. Självklart ligger här ett tickande sammanbrott när kärleken förvandlas från sinnligt, starkt beroende till destruktion i hennes roman.

I "Pressa läpparna här" bryts också just där kärlekens sköra överenskommelse när alla fysiska gränser passeras.

Inget tjafs

Agneta Klingspor skriver ut saker, inget tjafs liksom, skriver som det är. Hon väljer det svåraste: "Hon såg det i honom, såg minerad mark, granatsplitter, blindgångare, ingen minröjare på mils avstånd." Han beskrivs som schizoid, misstänksam, opålitlig. "Två spelplatser som hakar i och bekräftar varandra."

Går under huden

Ja, inga förskönande omskrivningar. Hon skildrar den lite såriga, förgörande kraften i passion som blir starkt kopplad till fysisk utsatthet.

Klingspors havererade kärleksprojekt skriver inte in sig under polerna kliniskt redovisande eller kvalmigt romantiserande. Sällan går sådana beskrivningar under huden. Och det gör Klingspors roman: går under huden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!