Med ögon tränade för det osynliga fångar hon in känslor, minnen, erfarenheter, upplevelser som blir till motiv i bildskapandet, huvudsakligen måleri inom den abstrakta konstens innersta sfär. Jag vet mig aldrig tidigare ha träffat på ett så laddat språk i denna genre. Yvonne Swahn håller på att etablera sig bland våra främsta i den svenska samtidskonsten. Den här utställningen utgör ännu ett steg framåt och uppåt.
Yvonne Swahn behärskar alla format i ett utförande som präglas av både innerlighet och distans men också en benhård disciplin från grunden med detaljplanering av format och material. Den naturligt spontana färgpåläggningen blir aldrig vare sig pastos eller fritt flödande utan anpassas till en intimitet som ger omedelbar kontakt med motivets innersta väsen. Att hon dessutom vid prepareringen av duken bokstavligen klöser i den med sina välmanikyrerade naglar för att få den önskade strukturen, vittnar om hur fysiskt hon arbetar även med subtila effekter.
Inte helt oväntat nämner hon Goya som idol, han som hävdade konstnärens rätt att uttrycka sina mest personliga visioner och ge gestalt åt drömmar och ångestvisioner. Vilka känslor hos Yvonne Swahn som alstrar dessa dueller mellan ljus och mörker är förborgade, men betraktaren har ju tolkningsföreträde.
Hennes kosmos representerar en verklighet som vill vara sinnebild och inte avbildning. Det krävs att åskådaren omformulerar sin syn på sanning och bedömning av verklighet. Jag ser här en släktskap med Mark Tobey, som vid sin beramade utställning i Amsterdam 1966 sade sig vara beroende av penselskriften, linjer, dynamiska vita stråk och geometrisk rymd, men också vara anknuten till gamla kulturer, där han sökt nya horisonter genom meditation och kontemplation.
Medutställare på Konstforum är keramikern Marie Beckman som visar en serie vas- och skålformer, svarta eller vita. Andra färger skulle störa koncentrationen och ge ovidkommande associationer, anser hon. Mjukt rundade former kännetecknar kärlen, som ofta "kläs på" med reliefer för att bryta annars monotona drag.