Jan Davidsson är starkare än någonsin

Foto:

Kultur och Nöje2006-11-14 00:00

Jan Davidsson, målningar

Konstgalleri Vättern, Motala

Pågår till den 23/11.

Georg Baselitz älskade att ställa sina målningar på huvudet som ett slags bekräftelse på motivets underordnade roll. Har det påverkat Jan Davidsson när han målade fisken "Christine", en bild som kan vridas ett halvt varv och då visa en kvinna med långt blont hår?

Titlar med knorr

Denne framstående kolorist sätter gärna knorr på titlarna, kanske för att de egentligen är betydelselösa. Måleriet talar för sig själv i sitt färgfeeri, där tuberna av krapplack, kadmium och kobolt tömts på nolltid i skikt och överlagringar. Det röda dominerar som alltid i den lyriska sinnlighet dukarna förmedlar.

Jan Davidsson växer för varje framträdande. Nu är han starkare än någonsin i en kolorit präglad av den substantiella, fysiska penselföring som ger sådana betvingande avtryck. Motiven överraskar ofta och väcker frågor som kanske aldrig behöver besvaras.

Ointressant bakgrund

Varför måste vi veta bakgrunden till "Pillertrillerskan", en av utställningens starkaste målningar? Den är lika komplicerad som ointressant. Låt ögat fröjdas i stället! Eller örat! Nog förnimmer jag rytmiska pukslag i denna visuella konsert, där färgspelet annars flödar ohämmat under en generös dirigent.

Att konstnären är en ytterligt skicklig porträttör är bekant, men hans storhet som bildskapare dokumenteras ändå bäst i detta fria måleri, där överraskningarna duggar och motivfloran är gränsöverskridande.

Ewe Olsson

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!