Tornby bestod under lÄng tid av fyra gÄrdar, uppradade i den fina myllan. Uppgifter om namnet förekommer sÄ tidigt som pÄ 1300-talet.
PÄ senare decennier, inte minst i Linköping med omnejd, har mÄnga stÀllt sig undrande till den politik som förvandlat den bÀsta Äkerjorden till omrÄden med förtÀtad bebyggelse. Elisabeth Borgs utstÀllning handlar om dessa frÄgestÀllningar och i synnerhet om hur det en gÄng sÄg ut pÄ Tornby. En del Àldre Linköpingsbor minns sÀkert en pastoral stÀmning, med betande kor och Roxen i bakgrunden.
Forskning om sÀdesslagFamiljen Borg bodde i den sÄ kallade Centrumvillan vid Tornby gÄrd. Den revs 2010 och fick lÀmna plats Ät en bilparkering. à ke, Elisabeths far, arbetade med tester och forskning kring olika sÀdesslag, fröer etc. Det skedde till stor del pÄ ena vÄningsplanet i villan. I Elisabeths uppvÀxt ingick alltsÄ iakttagelser kring försök till förÀdling av olika grödor. Skönheten hos olika frön och vÀxter kom att prÀgla henne för all framtid och har bidragit till att hon framförallt Àgnar sig Ät sÄ kallad "platsspecifik konst". I hennes fall bland annat inspirerad av aboriginernas sÀtt att genom konst besvÀrja viktiga platser.
Allt sedan hon 1991 inledde sina första konststudier, har mycket av hennes arbete kretsat kring det "Tornbyprojekt" hon nu visar delar av. DÀr ingÄr en samling vackra fröpÄsar, alla med olika slags fröer, fram-odlade i KlostergÄrden, HushÄllningssÀllskapets försöksgÄrd i Vreta.
Handskrivna handlingarEn typ av vÀggobjekt baseras uteslutande pÄ vad man som konstnÀr kan Ästadkomma med hjÀlp av fröer och korn. En vÀgg upptas av broderier, med vitt garn pÄ vitt linnetyg.
I ett arkivskÄp, nytillverkat efter ett som fanns pÄ à ke Borgs arbetsplats, finns en mÀngd handskrivna handlingar. InnehÄllet kretsar kring hur det lantliga livet tedde sig i förfluten tid. Elisabeth berÀttar att hon funnit dokumenten i olika folklivsarkiv.
UrÄldrig ritualEn uppgift Äterger instÀllningen att allt arbete pÄ ett fÀlt skulle göras medsols. I annat fall kunde motgÄng intrÀffa. En annan framhÄller vikten av att följa en urÄldrig ritual som gÄr ut pÄ att de sista axen av Ärets skörd skulle grÀvas ner i jorden av den Àldste nÀrvarande lantarbetaren. Som en gest av tacksamhet till de betingelser som gör det möjligt för gröda att skjuta i höjden. Vetenskap och konst samsas med folkliga traditioner.
Den hÀr annorlunda konstutstÀllningen avhandlar ocksÄ mycket annat, ofta av lokalhistoriskt intresse och med fokus pÄ Tornby gÄrd. Den kritik mot exploatering av fin Äker- och betesmark som mÄnga mÀnniskor kan tÀnkas stÀlla sig bakom, Àr subtilt insmugen. KonstnÀren vill poÀngtera att utstÀllningen inte utgör ett debattinlÀgg.