Kampen om Saab, spännande som en deckare

Jonas Fröberg: Kampen om Saab. Förlag: ICA Bokförlag

Jonas Fröberg, född 1972, är reporter på Svenska Dagbladet. Han blev Årets Transportjournalist 2007. Foto: Annika af Klercker

Jonas Fröberg, född 1972, är reporter på Svenska Dagbladet. Han blev Årets Transportjournalist 2007. Foto: Annika af Klercker

Foto:

Kultur och Nöje2010-11-08 21:01

En hjälte har han kallats, Jan Åke Jonsson. Den timide VD:n för Saab Automobile. Men bakom den korrekta kostymen dolde sig en stålman med järnvilja, som mot alla odds och med bistånd från Saabentusiaster klotet runt räddade den dödsdömda biltillverkaren i Trollhättan undan GM:s klor.

Så kan man tolka kampen om Saab.

Rävaktiga turer

SvD-reportern Jonas Fröberg gör ett styvt jobb med att reda ut alla rävaktiga turer som föregick den häpnadsväckande affären, vilken gjorde att Saab kunde rulla vidare i ny regi när GM hamnat på ruinens brant. Fröberg skriver på rapp och effektiv journalistprosa, upplägget påminner om en deckare.

Men gåtan kvarstår: Hur ska Saab överleva?

Nyktert sett måste det vara världens kanske mest hopplösa bilföretag. Saab har, frånsett några enstaka vinstår, aldrig varit lönsamt. Ständiga ägarsubventioner från först Wallenbergkoncernen och sedan amerikanska GM har krävts för att hålla produktionen igång.

Nu har en ekonomiskt förlusttyngd holländsk pyttetillverkare, Spyker, tagit över ruljansen med den karismatiske Victor Muller i spetsen. En man vars handel och vandel påminner om näringslivsskojaren Reefat El-Sayed.

Dessutom uppbackad av en rysk affärsman (Vladimir Antonov) som inte framstår som helt rumsren han heller.

Fyra miljarder

Och i potten ligger fyra miljarder kronor, som Europeiska investeringsbanken lånat ut till Saab. Pengar som svenska regeringen garanterat för att slippa en politiskt besvärande industrikonkurs under ett valår. Samma pengar som Victor Muller genom fiffigt tricksande använde för att hålla Spyker kvar på vägen!

Nog hade Jan Åke Jonsson ädla motiv och ett uppriktigt engagemang. Men om han är en hjälte, framstår han snarare som en tragisk sådan. Offer för ett spel med höga och tveksamma insatser. Måhända hade det ändå varit bäst med en ordnad avveckling för Saab, som GM ursprungligen planerade.

Sälja bilar

Jonas Fröbergs avslutande konklusion är att dagens Saab måste börja sälja bilar och det snabbt. Det låter som en cliffhanger. Jag hoppas att Fröberg skriver en uppföljare om något år. Men jag tror dessvärre inte den historien kommer att bli särskilt vacker.

CHRISTIAN DAHLGREN

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!