Konstmuseet Rooseum i Malmö fick sitt namn efter sin skapare Fredrik Roos, börsmÀklare och finansman . Om Fredrik Roos och konstmuseet Rooseum har journalisten Karin Grundberg Wolodorski skrivit en bok "Den döende dandyn", i vilken hon berÀttar den svindlande historien om en konstsamlare och börsmÀklare, som tog stora risker och skapade en stor förmögenhet.
Det fanns i finansvÀrlden under spekulationsekonomin pÄ 1980-talet mÄnga framstÄende personer, som ocksÄ samlade pÄ konst, exempelvis Anders Wall, Tomas Fischer och Erik Penser, med vilka Fredrik Roos nÀra samarbetade.
Hans förmÄga att göra smarta affÀrer gynnade sÄvÀl hans partner som honom sjÀlv och han byggde snabbt upp sin förmögenhet och kunde dÀrmed köpa in konst till sin samling.
Book och SjölundHan köpte frÀmst av de mest hyllade radikala konstnÀrerna i Paris, London och till slut New York. I Sverige inköpte han mÀngder av mÄlningar av 80-talets stjÀrnskott Max Book och Stig Sjölund .
Hans homosexualitet ledde ocksÄ till att han köpte mÄnga verk av gaykonstnÀrer. En av de mest uppseendevÀckande affÀrerna gjorde han dÄ han 1984 köpte Nils von Dardels mÄlning "Den döende dandyn" för 3,2 miljoner kronor - den dittills dyraste svenska mÄlningen. DÀrmed hade Roos visat sin kreditvÀrdighet och sin position i svenskt konstliv.
Fredrik Roos planer var att skapa ett eget museum för sin samling och hans tanke var att förlÀgga det till Kastellholmen, den lilla ön i anslutning till Skeppsholmen och Moderna museet. Men han fick inte med staten pÄ sina planer utan förvÀrvade i stÀllet hela det kvarter, dÀr det gamla elverket i Malmö lÄg och byggde sitt museum i denna praktfulla byggnad.
MardrömsaffÀrer1988 öppnade Rooseum och som chef utsÄgs under hand Lars Nittve, som senare blev chef för Moderna museet. Stödet frÄn Malmö kommun liksom det nÀra samarbetet med Moderna museet var en förutsÀttning för att det nya museet skulle kunna etableras.
Men redan vid invigningen var Fredrik Roos sjuk och hans HIV kom att utvecklas till aids. Hans börsaffÀrer blev mardrömslika och han började sÀlja delar av konstsamlingen, bland annat mÄlningen "Den döende dandyn" för 13 miljoner kronor och senare sÄlde han i en invecklad affÀr Picassos "Pierettes bröllop" för över 300 miljoner franc.
Men sjukdomen tog över och hans konstaffÀrer tÀckte inte hans skulder. DÄ han dog 1991 var dödsboets underskott mycket stort. Konstsamlingarna sÄldes. Rooseum stÀngdes under hand, men öppnades pÄ nytt 2009, sedan Moderna museet öppnat en filial och i dag Àr det med skattemedel museet drivs.
Gunnar Lindqvist