Konstmuseet Rooseum i Malmö fick sitt namn efter sin skapare Fredrik Roos, börsmäklare och finansman . Om Fredrik Roos och konstmuseet Rooseum har journalisten Karin Grundberg Wolodorski skrivit en bok "Den döende dandyn", i vilken hon berättar den svindlande historien om en konstsamlare och börsmäklare, som tog stora risker och skapade en stor förmögenhet.
Det fanns i finansvärlden under spekulationsekonomin på 1980-talet många framstående personer, som också samlade på konst, exempelvis Anders Wall, Tomas Fischer och Erik Penser, med vilka Fredrik Roos nära samarbetade.
Hans förmåga att göra smarta affärer gynnade såväl hans partner som honom själv och han byggde snabbt upp sin förmögenhet och kunde därmed köpa in konst till sin samling.
Book och SjölundHan köpte främst av de mest hyllade radikala konstnärerna i Paris, London och till slut New York. I Sverige inköpte han mängder av målningar av 80-talets stjärnskott Max Book och Stig Sjölund .
Hans homosexualitet ledde också till att han köpte många verk av gaykonstnärer. En av de mest uppseendeväckande affärerna gjorde han då han 1984 köpte Nils von Dardels målning "Den döende dandyn" för 3,2 miljoner kronor - den dittills dyraste svenska målningen. Därmed hade Roos visat sin kreditvärdighet och sin position i svenskt konstliv.
Fredrik Roos planer var att skapa ett eget museum för sin samling och hans tanke var att förlägga det till Kastellholmen, den lilla ön i anslutning till Skeppsholmen och Moderna museet. Men han fick inte med staten på sina planer utan förvärvade i stället hela det kvarter, där det gamla elverket i Malmö låg och byggde sitt museum i denna praktfulla byggnad.
Mardrömsaffärer1988 öppnade Rooseum och som chef utsågs under hand Lars Nittve, som senare blev chef för Moderna museet. Stödet från Malmö kommun liksom det nära samarbetet med Moderna museet var en förutsättning för att det nya museet skulle kunna etableras.
Men redan vid invigningen var Fredrik Roos sjuk och hans HIV kom att utvecklas till aids. Hans börsaffärer blev mardrömslika och han började sälja delar av konstsamlingen, bland annat målningen "Den döende dandyn" för 13 miljoner kronor och senare sålde han i en invecklad affär Picassos "Pierettes bröllop" för över 300 miljoner franc.
Men sjukdomen tog över och hans konstaffärer täckte inte hans skulder. Då han dog 1991 var dödsboets underskott mycket stort. Konstsamlingarna såldes. Rooseum stängdes under hand, men öppnades på nytt 2009, sedan Moderna museet öppnat en filial och i dag är det med skattemedel museet drivs.
Gunnar Lindqvist