Ett konstnärspar
Evert Lundquist: måleri, grafik
Ebba Reutercrona: målningar
Konstforum, Norrköping
Pågår till 18/2
Naturligtvis är det en konsthändelse att makarna Evert Lundquist och Ebba Reutercrona postumt återförenas i en retrospektiv utställning, även om den är sparsmakad och alls inte speglar hela dess mångåriga produktion.
Det gäller i synnerhet Evert Lundquist vars måleri genomgick så många fraktioner och stilperioder men som här företräds av endast några få oljor. I stället är det hans grafiska arbeten som lyfts fram. Och inget ont i det. Vi behöver få se ett rikt urval av konstnärens utomordentligt avancerade torrnålsgravyrer, och det är dessa som utgör höjdpunkterna här.
Evert Lundquist är ju en av våra mest namnkunniga målare, som efter akademiåren, med bland andra Carl Wilhelmsson och Albert Engström som lärare, gick sina egna vägar. De ledde genom den lyriska impressionismen till alltmer expressiva uttryck för att senare åter nalkas Monet och hans metodiska måleri.
Sedermera utvecklade Lundquist helt självständiga arbeten, präglade av pastos teknik och färgmättat utförande, där kolorismen blev en dimensionell faktor. Registret var omfattande, tonen inte sällan exalterad, innan konstnärsdisciplinen gavs sista ordet och kompositionen blev klassiskt balanserad. Kontakt med Saltsjö-Duvnäsgruppen, Olle Nyman, Staffan Hallström och Roland Kempe bidrog till att bredda registret ytterligare.
Här visas nu fem oljor, bland annat ett porträtt av hustrun Ebba, men som nämnts är det grafiken som fångar störst intresse med ofta starkt känsloladdade motiv. Variationerna på sorgtemat hör till det mest gripande jag sett.
Ebba Reutercronas måleri präglas av betydligt större enhetlighet än makens. Hon gavs alls inte det utrymme hennes begåvning kanske krävde, då husmorsplikterna bromsade den konstnärliga verksamheten. Hon var självlärd, höll sig mest till landskap och stilleben, som gärna gavs en lyrisk ton med smått naiva drag.
Men hennes färgbehandling var förnämlig, vilket kan konstateras i de marina motiv från bland annat Utö vi får ta del av. Ett par krokier i kol utgör bevis på en begåvning också som figurtecknare.
EWE OLSSON
Pastos = med färgen tjockt pålagd