Alla har sett den, alla kÀnner egentligen till den och som journalist har man anvÀnt sig av den - oftast utan att veta om det sjÀlv. Negativismen. AlltsÄ den hÄllning som sÀger att det Àr bÀttre att i alla lÀgen vara negativ.
Hellre berÀtta vad nÄgot inte Àr, Àn vad det Àr. Och hellre hylla ett verk för de regler och konventioner det bryter, Àn för vad verket egentligen uttrycker.
I boken "Kritik av den negativa uppbyggligheten" redogör danskarna Frederik Stjernfelt och SÞren Ulrik Thomsen för negativismen och hur den blivit den allenarÄdande hÄllningen i vissa lÀger.
- Negativismen Àr ju till stora delar en omedveten ideologi. Det Àr en ideologi som man anvÀnder sig av utan att veta om det. Den bestÄr av ordvÀndningar; "konstnÀren överskrider normer" eller "konstnÀren kan inte hÄllas fast" eller "konstnÀren överbryggar grÀnser". Det Àr en ideologi som bor i uttryck, sÀger Frederik Stjernfelt.
Just dĂ€rför berör den kritiker alldeles speciellt. Om kritiker hyllar det grĂ€nsöverskridande, det provocerande och experimentella, ja, dĂ„ blir konsten, litteraturen och musiken sĂ„dan. Ănda sedan början av 90-talet har författarna samlat in citat frĂ„n tidningar, tidskrifter, radio och tv, som alla har ett gemensamt. De hyllar det negativa - normöverskridelsen, provokationen, det ramlösa experimentet - i stĂ€llet för att se till verket i sig.
- Vi Àr absolut inte emot kritik. Men vi Àr bestÀmt emot kitschkritik, en kritik som ger kritikern sjÀlv en identitet. Vi kritiserar kritik som en sexig stil, sÀger SÞren Ulrik Thomsen och fÄr snabbt bifall av kollegan Frederik Stjernfelt.
- PÄ det sÀttet Àr vÄr bok ett försvar för verklig kritik, för seriös kritik. Vi Àr heller inte emot att konsten ska provocera, men det kan inte vara den enda kvaliteten i ett konstverk. Och det kan inte vara en kvalitet i sig.
NÀr "Kritik av den negativa uppbyggligheten" kom ut i Danmark för tvÄ Är sedan, recenserades den i Svenska Dagbladet. Kritikern befarade att författarna skulle bli "intellektuellt lynchade". Men sÄ blev det inte, sÀger Frederik Stjernfelt. I stÀllet har debatten varit livaktig, med bÄde ris och ros.
Men ni gör ju exakt det ni kritiserar andra för; bryter ny mark, provocerar och tar fasta pÄ det negativa?
- Ja, fast vi kritiserar inte att man Àr kritisk eller bryter ner grÀnser. Men vi kritiserar att man gör det till en ideologi. Vi kritiserar idén att det Àr tillrÀckligt att överskrida en grÀns för att skapa intressant konst eller intressant tÀnkande. Att överskrida grÀnser Àr ett verktyg bland andra verktyg.
Anta dÄ att de har rÀtt: det finns en utbredd negativism. Och anta att den utrotas och förbyts i ett mer tillÄtande kulturklimat, dÀr konsten bedöms för vad den Àr och inte för vad den inte Àr. Var hamnar vi dÄ? I ett vackert, harmoniskt . . . trÄkigt land?
- Vi har ingen positiv uppbygglighet som motbild. VÄr motbild Àr snarare konstens autonomi, konstens frihet. Konsten kan göra sÄ mÄnga saker att vi tycker det Àr en förkortning av den att sÀga att den bara ska provocera. Det Àr bara en av konstens möjligheter, sÀger Frederik Stjernfelt.
Det Àr tvÄ Är sedan boken gavs ut i Danmark. Men enligt författarna har den egentligen inte förÀndrat nÄgot; det negativistiska tonlÀget rÄder fortfarande.
- Om tio Är kan vi se om det blivit bÀttre eller sÀmre. Varje gÄng jag lÀser en tidning och ser ett exempel pÄ det tÀnker jag "men har de inte lÀst vÄran bok?", sÀger SÞren Ulrik Thomsen.
Finns det inga sÀtt att tvinga in kulturlivet i rÀtt riktning?
- Nej, och det Ă€r inte vĂ„r mening. Vi har sagt det vi vill sĂ€ga och thatÂs it. Det ska inte politiseras. (TT Spektra)
Kalle Dixelius