Lunnevads konstlinje
Galleri Kraftverk
Pågår till 4 december
Många konstbegåvningar har fått sin start på Lunnevads folkhögskolas bildlinje. Det visar inte minst stipendiepresentationen i Östgöta konstförenings jubileumsbok. Många verk på den här utställningen med figurer, stiliserade mönster och abstraktion känns dock inte övertygande.
Bland målningarna finns spännande uppslag och en genomarbetad skärpa i Susanna Antonssons "Närhet och avstånd", Julia Edetuns "Jätten och fågeln" och Petter Magnussons "Flickan". Emma Rissanen gestaltar en kreativ mångfald i sitt kartongtryck/måleri "Ett annat språk" liksom Caroline Wallberg med sitt naturflödande hjortmotiv. Den sistnämnda står också för en uttrycksfull bronsskulptur av en getabock.
Anna Sundling imponerar med sin detaljerade mönsterväv, som omsluter två kvinnovarelser och en bälta. Hon står också för den mest spännande skulpturgruppen "Family of the red earth", med tre exotiska eskimåfigurer som skickligt fått en ytbehandling som liknar textil.
Bland kartongtrycken charmas jag mest av Josefin Winqvists stadssvit, just genom dess välkomponerade enkelhet.
Det finns en jämnare kvalitet bland skulpturerna och keramiken, även om människokropparna ofta stannat vid en sorts aktstudier. I skicklig mångfald har också formats många djurskulpturer. Utöver den nämnda fastnar jag här främst för Patrick Svenssons "The lonley Seal" och Kleo Bartilssons "kissen".
Slutligen har vi det annorlunda inslaget, det som kanske gjorde mig mest upprymd. Det är Eldrid Almqvists handbundna artistbok "Lill-kissens värld", med akvarell och tuschmålningar. Härligt, fantasifullt skildras kissens många uppslag i trädet för att kunna efterlikna ett lodjur.