Som titeln antyder handlar det inte om krokiga linjaler utan om geometriska former. NorrköpingskonstnĂ€ren Lars Olofson anknyter till den konkreta traditionen som ocksĂ„ har en tydlig koppling till staden genom konstnĂ€rer som Erik Chambert och Peter Freudenthal. Ăven samlingarna i Norrköpings konstmuseum innehar verk inom denna modernistiska strömning.
Lars Olofson bjuder pÄ en generös utstÀllning med 21 akrylmÄlningar. FÀrgplan och fÀlt Àr utförda i klara fÀrger. BlÄtt, rött, gult, grönt med inslag av svart och vitt. Trappstegsformer, inskÀrningar, kvadrater och rektanglar kan upplevas som bÄde vilsamt harmoniska och musikaliskt spÀnstiga.
Vissa titlar som âTvĂ„ smĂ„ lĂ€tta molnâ och âNu kommer det en vindâ hĂ€rrör frĂ„n jĂ€mnĂ„rige Pugh Rogefeldts lĂ„tar. Andra som âStyrbordsmĂ€rkeâoch âBabordsmĂ€rkeâ minner om konstnĂ€ren som seglare. Han Ă€r ocksĂ„ ursprungligen byggnadsingenjör och har tjĂ€nstgjort vid Norrköpings hamn. Vatten, bĂ„tar, konstruktioner och vindar som dör. En utmĂ€rkt kombination för en konstnĂ€r.
En hel svit om 12 mĂ„lningar bĂ€r titeln âRĂ€ta vinklarâ. De Ă€r som lustfyllda smĂ„ musikkompositioner, tema med variationer eller poetiska aktstycken. I mĂ„larprocessen mĂ„ste det alltid finnas överraskningar och undersökningar som för vidare till nĂ€sta mĂ„lning.
Det Àr faktiskt en rÀtt skön produktion efter ett Ärs arbete som Lars Olofson presenterar. Man mÄr bra av att vistas i hans rum. HÀr finns bÄde skaparlust och lekfullhet, ordning och reda, fantasi och fria utflykter i bÀsta samförstÄnd.