Kerstin Wallström, Ann-Marie Grubbström, Lotta Möller
Målningar och skulpturer
Galleri Magnifiket, Linköping
Pågår till 22 december
En rik variation på upplevelser kan man nu få vid ett besök på Galleri Magnifiket.
Kerstin Wallströms expressiva utlevelser i måleriet känns inte så övertygande, men dock hennes fantasifulla skapelser i betongskulpturen.
Här finns serievärdens figurer, som Snobben och Musse Pigg, placerade i bastanta betongfarkoster. Här finns barndomens nostalgiska frigörelseskapande placerade i märkliga konstruktioner, som kanske skulle kunna bli en succé i det Stockholmska Ernst Billgren-perspektivet.
Ann-Marie Grubbströms oljemålningar har motiv av landskap och porträtt. Den bäst utförda är här motivet "På bryggan", med sin kontrast mellan vattenflöde och avporträtterad realism.
Flödande och sökandeMånga av de övriga känns lite omsorgsfullt stela och inte frigjorda från paletten.
Kanske konstnären här skulle söka sin konstnärliga frihet i den skulptur "Hängande. Net Mankind", som svävar över räcket i konsthallen. Den känns fräscht sökande och flödande i rummet. Ann-Marie Grubbström har även snyggt format skulpturen "I Tankar" i bränd lera. Skulpturen ger ett fördjupat perspektiv åt konstnärens sökande efter balansen mellan den frigörande leken och det litterära allvaret.
Särskilt imponerad blir jag dock av Lotta Möllers oljemåleri. Lotta är självlärd och hon har utfört de mest spännande skapelser.
Ett mästerverkSpirituellt känns hennes motiv "Sommar" med nio färgnyanserade figurer i landskapet, och motivet "Vid Bråvikens strand" är ett mästerverk. Med sina arkaiskt subtila linjer, skiktningar och sin ytbehandling. I andra bilder visar hon också på sin förmåga att nyskapa och accentuera färgföremål i landskapet, och att formera de mest livfullt, nyanserade färgskiktningarna, som i motivet "Figurer i regn". Lotta Möller är helt klart en målare som vi kommer att höra talas mycket om i framtiden.