FILM
Drama
CCCC
Boktjuven
Regi: Brian Percival
Med: Sophie Nélisse, Geoffrey Rush, Emily Watson
Filmen utspelar sig i en liten stad i södra Tyskland, dit Liesel – vars mamma är kommunist – kommer för att placeras hos fosterföräldrarna Hans och Rosa (Geoffrey Rush och Emily Watson). Liesel är analfabet men dras till böcker, och Hans lär henne att läsa.
I en tid av bokbål och total social kontroll upptäcker Liesel böckernas förtrollning och ordens sällsamma makt – en insikt som bara förstärks när hon lär känna Max, en ung jude som gömmer sig i familjens källare.
Filmer om andra världskriget har ofta fokuserat på mer dramatiska skeenden – det politiska spelet, judarnas fruktansvärda lidande, soldaternas upplevelser vid fronten. I "Boktjuven" står det tyska vardagslivet i centrum, där små detaljer signalerar samhällsrötan.
Pojken som inte får beundra OS-hjälten Jesse Owens för sina föräldrar, kvinnan som oroar sig för följderna efter att hon glömt att hissa nazistflaggan, mannen som krossar sin familjs trygghet genom att försöka avstyra misshandeln av en jude. Den klaustrofobiska känslan står i fin kontrast till böckernas löftesrikedom.
Filmen är inte fri från skavanker. Jag är osäker på greppet att låta skådespelarna tala engelska med tysk brytning, ackompanjerat av ett och annat "nein" och "und". Ibland blir filmen också lite för insmickrande vacker. Liesels perfekta lockar och den lokale nazistkommendantens smakfulla art déco-villa känns lite konstlade i en berättelse om skräck och förtryck.
Rollen som Liesel spelas av kanadensiska Sophie Nélisse, som har en fantastisk närvaro och blick. Heder åt filmskaparna för att hon dessutom får spela rollen i alla hennes åldrar, som tolvåring, 15-åring och 18-åring – ett ovanligt val som ger fin kontinuitet och ett lite magiskt skimmer. (TT)