Mystisk jÀtteskrapa dök upp i flygsimulator

Den Ă€r 212 vĂ„ningar hög, orimligt smal och glĂ€nser vackert i solnedgĂ„ngen. Men varför har den mystiska skyskrapan – som inte finns – dykt upp i Microsofts hyperrealistiska flygsimulator?

TwitteranvÀndaren Alexander Muscat tog den hÀr skÀrmbilden pÄ skyskrapan under en flygtur i "Microsoft flight simulator".

TwitteranvÀndaren Alexander Muscat tog den hÀr skÀrmbilden pÄ skyskrapan under en flygtur i "Microsoft flight simulator".

Foto: Alexander Muscat/TT

Kultur och Nöje2020-08-21 03:10

Den mystiska jÀtteskyskrapan som har dykt upp i en förort till australiska Melbourne i nya "Microsoft flight simulator" har fÄtt en och annan hobbypilot att höja pÄ ögonbrynen, och byggnaden diskuteras friskt pÄ sociala medier.

En liknande skyskrapa finns nÀmligen inte i förorten i verkligheten, och frÄgan Àr varför den finns i simulatorn, som anvÀnder avancerad maskininlÀrning, satellitbilder och kartdata för att Äterskapa hela jordklotet.

Det verkar som att svaret finns i en felaktig tangentbordstryckning, enligt TwitteranvÀndaren Liam. Flygsimulatorn har bland annat anvÀnt information frÄn kartprojektet Open Street Map, dÀr anvÀndare sjÀlv kan lÀgga in kartinformation. En anvÀndare verkar ha skrivit in "212" vÄningar pÄ byggnaden i frÄga, som egentligen Àr mÄttliga tvÄ vÄningar hög.

Felet rÀttades en tid dÀrefter, men dÄ hade flygsimulatorn redan hunnit lÀsa in siffrorna, och det ordinÀra bostadsomrÄdet fick dÀrmed en imponerande skyskrapa i simulatorn.

En del andra buggar har uppmÀrksammats i flygsimulatorn. Bland annat har den artificiella intelligensen gjort om Buckingham Palace i London till ett grÄtt bostadskomplex, rapporterar BBC.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!