Martin Bornholm går baklänges in i konsthistorien.
Det hävdar Thomas Hedrén, en av de medverkande i "Martin Bornholm resumé", som sammanfattar den Linköpingsbördige konstnärens 40-åriga verksamhet. En något drastisk formulering, kan tyckas. Men innehållet jävar ingalunda tesen.
Martin Bornholm har förbryllat mången kritiker genom sina ständigt oförutsägbara utflykter i konstvärlden. Det är kanske för mycket sagt att han förändrat den men han har definitivt berikat den, just genom de överraskande infallen - och utfallen. Han arbetar i flera genrer, foto, collage, måleri, grafik och registrerar nuet via den skärpta och genomskådande blicken.
Ofta upplevs han som svårbegriplig, stundom rent obegriplig, men då handlar det om signaler till omstart. Sådana har han återkallats till vid upprepade tillfällen, och varje gång han lämnar blocken för att snabbast möjligt passera mållinjen, klockas han för nya rekord.
Bokens rikhaltiga bildmaterial är utvalt med ackuratess och följs upp med beledsagande texter, recensionsklipp mest men också en djupintervju signerad Tina Persson. Fast låt inte det här med djup avskräcka; ishockey är konstnärens religion och han minns tiden i Linköping, när alla spelare kände alla och glädjen var själva kittet. Det var då, det!
EWE OLSSON