Oemotståndlig lidelse

Foto:

Kultur och Nöje2005-06-08 00:00

‚KONST

Ida Olai, glaskonst

Saabs konstförening, Brunneby kyrka

Pågår till den 27 juni

Ormen fascinerar henne till den grad att hon skapat en hel serie glasskulpturer på temat, Serpentionokollektionen (från latinets serpens, orm, ormlik), som nu bär upp utställningen i Brunneby kyrka. Rummet fungerar utmärkt, den sakrala miljön stärker symboliken, tycker Vadstenabördiga Ida Olai, som gärna arbetar seriellt och oftast utifrån organiska motiv med sitt spännande och utmanande material.

Det finns en förförelse i glaset, något magiskt i glittret, glansen, transparensen. Ida Olai beskriver engagemanget närmast som en kärleksakt. Glaset har sin egen själ, och det gäller att materialisera den.

Stabil tradition

Tidigare har jag sett variationer på temat "Frozen- time", och glädjande nog finns några exemplar med som avbrott i ormserien. Ida Olai är verksam i Italien, där glaskonsten av hävd hyllas högt och nått en särställning, tekniskt och utförandemässigt. Det venetianska glaset vilar på stabil traditionsgrund och konstarten jämförs med balett. På senare tid har hon emellertid också hittat utvecklingsmöjligheter i Norge. Och nästa utmaning blir graaltekniken, överfångsglas.

Personlig inlevelse

Ida Olai visar i sina arbeten en alldeles egen stil, präglad av personlig inlevelse, för att inte säga lidelse, som åtminstone för mig är helt omöjlig att motstå. Hennes frihandsskulpturer gör ju varje pjäs unik, vilket även bidrar till lockelsen att fördjupa sig i motiven, söka tolkningar i allegoriska figurer eller forska i inspirationen kring dekordetaljer men framför allt låta sig sugas med i kampen bakom skapelseprocessen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!