Den kommande Jan Troell-filmen "Maria Larssons eviga ögonblick" får en rollista som blir svåröverträffad filmåret 2007. Mikael Persbrandt, Ghita Nørby och Ann Petrén är bara några ur rollistan.
Filmen är en släktkrönika i arbetarmiljö som utspelas under en tid av omvälvningar, år 1907 till 1921.
Filmen presenterades på onsdagen på Göteborgs filmfestival. Den bygger på Troells fru och samarbetspartner Agneta Ulfsäter-Troells släktforskning. Det var när hon intervjuade en släkting om sin pappa som hon hörde berättelsen om Maria Larsson, pappans faster.
- Jag hade packat ihop och sagt hej då - när hon plötsligt sade något fantastiskt: "Maria var så speciell. Hon levde i detta elände men skaffade sig ett eget liv, det kom in ett under i hennes tillvaro".
Undret var en kamera, och Maria Larsson kom att dokumentera det som skedde omkring henne i arbetarkvarteren i Göteborg. Jan Troell har dock flyttat handlingen till Malmö.
- Vad som fängslade mig i historien var Bilden, bildens magi, säger Jan Troell.
- Miljön var också spännande för mig, en fattig sjubarnsfamilj. Det var långt från min egen uppväxt, min pappa var tandläkare, men vi bodde omgivna av arbetarfamiljer. Jag växte upp som ett vittne i en mellanställning mellan två sociala klasser.
"Maria Larssons eviga ögonblick" är en nordisk samproduktion med en hög budget på 43 miljoner kronor. Inspelningarna börjar den 26 februari (huvuddelen spelas in i Malmö och Lund) och producenterna hoppas på världspremiär i Cannes våren 2008.
Mikael Persbrandt spelar den manliga huvudrollen som Maria Larssons make Sigfrid, en Mr Hyde-gestalt som nykter är älskvärd och charmig men som spriten förvandlar till ett odjur.
- Jag är typecastad. Nej, det finns likheter med rollen i "Inga tårar" som jag spelade i våras, men det här är en ännu större utmaning, en mer livsbejakande karaktär som innehåller viss problematik, men det gör vi ju alla.
Persbrandt säger att Troells manus är bland de två-tre starkaste han någonsin läst.
- Det finns en röd tråd som jag helt och fullt kan ställa mig bakom eftersom jag själv har mina rötter i arbetarklassen. Skådespelare vill ha stora köttben att sätta tänderna i, och det fick jag i det här manuset. Vi är inte bortskämda med nyanserade roller i svensk film, de andra manus jag tänkte på är danska produktioner. (TT Spektra)