"The Hurt Locker" Àr redan historisk. Filmen Àr regisserad av Kathryn Bigelow och gjorde henne till den första kvinnan att vinna en Oscar för bÀsta regi. Det Àr nÀstan skÀl nog att se filmen, men naturligtvis Àr det viktiga att det Àr en riktigt bra film.
"The Hurt Locker" handlar om en grupp amerikanska militÀrer som Àr desarmeringsspecialister i Irak. Det Àr personer som tvingas vara misstÀnksamma mot allt och alla. Vi följer deras uppdrag och deras olika sÀtt att handskas med högst ovanliga vardagskomplikationer. Manuset Àr skrivet av Mark Boal som inspirerats av historier frÄn sin tid som journalist i Irak. Manuset gav Àven honom en Oscar.
Motsatser
Kathryn Bigelow verkar verkligen ha hittat inspirationen i Boals manus och i sandöknen. Hennes krigsfilm Àr en lika spÀnnande som pÄfrestande berÀttelse. Styrkan ligger i att hon vrider och vÀnder pÄ begreppen. "The Hurt Locker" innehÄller klassiska hjÀltar och hjÀltescener men Àven motsatsen.
HÀr lockas publiken in i krigets spÀnnande och actionladdade delar genom förföriska scener för att i nÀsta sekund plÄga oss med grymma, dehumaniserade och avskrÀckande bilder.
Krigets dÄrskap
BÀst blir det nÀr Bigelow drar ner pÄ tempot, nÀstan helt stannar upp, och med imponerande precision vÀntar ut dramatiken i sina scener. Ett bra exempel Àr en sekvens med tvÄ krypskyttar som skjuter mot varandra. Den scenen innehÄller precis alla de delar jag nÀmner ovan och blandar fiktionens klassiska hjÀlteexpertis med bilder av krigets dÄrskap. I dessa scener, nÀr Bigelow Àr sÄ lÄngt ifrÄn flÄsig klipp-klipp-action som gÄr, Àr "The Hurt Locker" ruskigt bra och blir till en tuff film som fÄngar (manlig) fascination för krig.