Hur kunde det gå så snett?
På 1980-talet var flygbolaget SAS, under ledning av den karismatiske vd:n Jan Carlzon, något av en framgångssaga. I ett smart drag avskaffade han första klass och införde istället business class och det dröjde inte länge förrän SAS utsågs till årets flygbolag.
I dag befinner sig SAS i en helt annan situation, en situation som närmast liknar fritt fall. Nyligen presenterade den nya flygbolagschefen Rickard Gustafson planer på att ytterligare minska kostnaderna - och det efter alla stålbad som företaget redan genomgått.
Om SAS långsamma förfall har ekonomijournalisten Richard Björnelid skrivit en initierad skildring i boken "SAS - om konsten att sänka ett flygbolag". Författaren beskriver på ett oväntat rafflande sätt hur avregleringar, interna konflikter och mördande konkurens från nya, aggressiva spelare som Ryanair har fört det Skandinaviska flygbolaget oroväckande nära ruinens brant.
Att skildra en samhällsutveckling utifrån en detaljerad analys av ett enskilt företag är ett fruktbart journalistisk grepp som Richard Björnelid behärskar. Jag har bara en reservation: Boken hade vunnit på om förlaget hade tvättat bort en del av alla de svårförståeliga specialtermer som används inom flygbranschen.