BlÄa, vemodiga toner frÄn klarinetten och blÄtt ljus över scenplatsen; en bondgÄrd i förfall. SkrÀpande bildÀck, en gammal skovel, gapande fönsterhÄl. Kala trÀd förstÀrker intrycket av tristess.
DÀr lever bröderna Axel (Johan Ulveson) och Engelbrekt (Magnus Roosman). TvÄ misslyckade akademiker/bondsöner som kÀnner pressen frÄn tidigare generationer att fÄ ordning pÄ gÄrden och jordbruket.
Det hat som frodas mellan bröderna fĂ„r mig att tĂ€nka pĂ„ bröderna i Torgny Lindgrens âHummelhonungâ. SĂ„ dĂ€r djĂ€vulskt hatiska som Lindgrens Hadar och Olof Ă€r nu inte Tierpbönderna, men de befinner sig helt klart pĂ„ ett sluttande plan. BĂ„de nĂ€r det gĂ€ller gĂ„rdens framtid och i relationen med brodern. âDu pĂ„minner mig om en ytterdörr utan brevlĂ„daâ, hĂ€ver Axel ur sig.
Geten Ă€r chefMen â i ett ögonblick av klarsyn kommer snilleblixten: Varför inte sĂ€tta in en annons i Upsala Nya Tidning? Typ âNĂ„gon som inte vare sig Ă€r dö eller halvdöd och Ă€ndĂ„ skulle kunna ta sig till oss med bussen frĂ„n Tierpâ.
Sagt och gjort. Och de fĂ„r napp. In i brödernas liv kommer den stumma mamman (Suzanne Bernadino), den bĂ„de kaxiga och tvivlande dottern Hillevi (Sofia Pekkari) samt geten Kalleman, som Ă€r kvinnornas chef. (Jo, du lĂ€ste rĂ€tt. Kalleman Ă€r bĂ„de verklig â och ett utslag av Lugns tvetydiga humor.) Och se! Sakta men sĂ€kert lever gĂ„rden upp. Djuren, (gris, hundar, kor, hĂ€st och höns) piggnar till, gĂ„rdsplanen fylls av liv och rörelse. Och dĂ„ trĂ€der Björn & Bennys sĂ„nger in i handlingen och höjer ocksĂ„ dem temperaturen.
Brödernas sjÀlvupptagenhet avtar dock inte i samma utstrÀckning. De ser med uppspÀrrade ögon vilket fint handlag mamman har med djuren. BÄda tvÄ, och sÀrskilt Engelbrekt, charmas av Hillevi men provoceras av hennes nÀrgÄngna frÄgor. SÄ ⊠hade vi det inte bÀttre förut? frÄgar de sig.
UnderfundigheterAxel har lĂ€st Torbjörns EgnĂ©rs barnbok âFolk och rövare i Kamomilla stadâ, dĂ€r de tre rövarna Ă„ngrar att de rövat bort en hushĂ„llerska och bestĂ€mmer sig för att lĂ€mna tillbaka henne, dĂ€rför att hon styr och hĂ€rjar med rövarna. Kanske kunde de göra nĂ„got liknande?
Kristina Lugns text Ă€r underbar, fylld med patenterade underfundigheter. Den ger lust att koppla till annan litteratur, som Strindberg och Steinbeck men förstĂ„s ocksĂ„ till tv-sĂ„pan âBonde söker fruâ. Men nĂ€r man som hĂ€r spĂ€ckar en pjĂ€s med sĂ„ mĂ„nga rara tankekorn kan tempot bli lidande. HĂ€r Ă€r det snarare Björn Ulvaeus sĂ„ngtexter som för handlingen framĂ„t.
Given SvensktoppsettaJag har inte tidigare hört eller sett Sofia Pekkari, men lĂ€r aldrig glömma henne. En slags sagans fe med en snabb, nĂ€stan flyktig spelstil â med en uttrycksfull sĂ„ngröst. Hon har fĂ„tt musikalens paradnummer, en patenterad Björn & Benny- lĂ„t med adress förstaplatsen pĂ„ Svensktoppen. âDen jag ville varaâ heter fulltrĂ€ffen. Musiken i övrigt? Det Ă€r Björn & Benny-kvalitet över lag . Den kan beskrivas som finstĂ€md BAO, hĂ€r och dĂ€r kryddad med balkanmusik och klezmer.
Tagen och avvÀpnadAllt som allt, en varm, underhÄllande och ytterst humanistisk förestÀllning. Om vÀrdet i att fÄ höra nÀktergalens sÄng och att med fantasins vingar klÀ om en bakgÄrd till en cirkusmanege.
âFörstĂ„else Ă€r för veklingarâ, sĂ€ger slutligen Kristina Lugn. Och tillĂ€gger: âMĂ€nniskan har alltid varit och bör förbli, ett mysteriumâ
Kanske det, sjĂ€lv förundras jag hur jag kan bli sĂ„ tagen och avvĂ€pnad av denna bagatell. Jag dröjer mig kvar, en instrumentalversion av âDen jag ville varaâ spelas nĂ€r publiken gĂ„r ut.
SÄ fint, sÄ melodiöst, sÄ vackert. Och sÄ himla mycket Benny!
lollo.asplund@corren.se