Konstbiennalerna börjar dugga tätt. En av de största i Sverige är den som invigs i dag i Göteborg. Curator för årets upplaga är Sara Arrhenius, som är skeptisk till fenomenet.
Hennes motdrag har varit att minska omfånget på utställningen och ge varje konstnär mer plats.
-- Varenda land, region och stad ska ha en biennal. Man kan ifrågasätta den explosionen. Göteborg blir ju aldrig Venedig, då är det bättre att hitta sitt eget sätt att arbeta.
Sara Arrhenius har valt ut ett tiotal konstnärer som fått chansen att arbeta med nya verk eller utveckla befintliga idéer.
-- På det här sättet får konstnärerna möjlighet att producera nya verk, vilket de flesta har gjort. Nu kan vi visa flera verk av varje konstnär och försöka skapa ett möte. Det har funnits en diskussion med konstnärerna under hela arbetsprocessen.
Sara Arrhenius är nytillträdd chef för Bonniers konsthall i Stockholm som öppnar i september nästa år och sin uppgift som chef tycker hon handlar om att skapa bra mötesplatser för att visa och förstå konst.
-- Det handlar ju skrivandet också om. Jag tycker att de här rollerna på många sätt går i varandra.
Något som Sara Arrhenius flera gånger återvänt till i sitt arbete är den dokumentära bilden och dess starka roll i samhället i dag. Allt från dokusåpor till nyhetsbilder har fått en oerhörd betydelse, menar hon. Det har också fått bli ett slags tema för biennalen.
-- Det syns även i konsten och jag undrar varför vi är så fascinerade av allt som ska vara dokumentärt, vad händer med oss när vi omges av de här bilderna?
Men utställningen kommer inte bestå av dokumentära bilder, det handlar snarare om vårt förhållningssätt till dem.
Det kommer att bli mycket video och film, men snarare iscensättningar, rollspel och en skapad verklighet än dokumentära skildringar.
-- Det handlar om väldigt olika uttryck och konstnärskap. Det är en utställning som tar lite tid så jag hoppas att besökarna vill ta sig tid. Men det direkta och roliga finns också med. Bland annat Gabriel Lesters barnbok i megaformat, både stark och visuell. (TT Spektra)
Sara Arrhenius
Göteborgs- biennalen