"Hela världen är en teater", ropar Jacques i Shakespeares "Som ni vill ha det". I Sara Beischers debutroman "Jag skall egentligen inte jobba här" förvandlas en sliten äldrevård till ett drama i en ung människas liv.
Moa är nitton år. Har flyttat till Stockholm med en dröm att bli skådespelare.
För att försörja sig är hon timanställd på äldreboendet Liljebacken.
De gamla äcklarDe gamla omsorgs- tagarna äcklar Moa, som mest ser avföring och död på sitt arbete. Men det är trots allt bara tillfälligt.
Snart ska hon stå på scenen.
Ju längre tiden går desto mer hopplös ter sig dock planen om teatervärlden. Det blir mest extrapass på äldreboendet.
När Moa så upptäcker att den privatlärare hon bokat lektioner hos inför intagningen på teaterhögskolan, själv jobbar som undersköterska på Liljebacken är uppgivenheten nära.
Då sker något.
En scenväxling äger rum där vardagen på äldre- boendet förvandlas till en plats för tolkning, gestaltning och dramatik. Liljebacken blir den teater och den arena Moa så hett längtat efter.
Sara Beischer debuterar med en stark roman som högaktuellt sätter fokus på svensk äldrevård i privatiseringens vindar och efter återkommande vårdskandaler. Men det är lika mycket en berättelse om den unga inflyttade generationen i Stockholm som hoppfullt söker sig en framtid.
Den blir inte alltid vad man tänkt sig från början.
För Moa förvandlas bilden av gamla människor.
Hon upptäcker de berättelser alla bär på. Vårdobjekt blir till namn och personligheter.
Med värme och skärpaVårdmiljöer är ett tema som utforskats åtskilliga gånger inom skönlitteraturen. Ofta av debutanter, som då Måns Wadensjö skrev om en förlossningsklinik sedd ur en tim- anställds ögon.
Sara Beischer har fångat miljön vid livets slut. Hon har gjort det med värme, skärpa och mångbottnat djup.
Som debutroman är den välskriven och kantad av aktuella etiska frågeställningar.
Begåvat vänder och vrider författaren på det fula och det vackra. På varje sida känner man kärleken till orden och gestaltandet. Här finns plats för mer.
JAKOB CARLANDER