Dagligen sprider upp emot 20 miljoner användare upphovsrättsskyddat material från sina datorer till andra användare via internets ökända piratbukt. Den 16 februari inleds rättegången mot de fyra männen bakom Pirate Bay. Den juridiska knäckfrågan är om de som är ansvariga för hemsidan, där fildelare via en sökmotor kan komma i kontakt med varann för fildelning, kan anses skyldiga till medhjälp till detta lagbrott.
Att det skulle bli åtal stod klart för redan ett år sedan och författarna Anders Rydell och Sam Sundberg har nu mycket lägligt släppt boken "Piraterna. De svenska fildelarna som plundrade Hollywood."
Det är perfekt läsning inför det stundande rättegångsdramat. På lite drygt 200 välskrivna och lättlästa sidor följer vi hela historien om tillkomsten av svenska Piratbyrån (som ett svar på Antipiratbyrån), enfrågepartiet Piratpartiet och Pirate Bay. I centrum står skaparna av det sistnämnda, piratpojkarna, enligt vissa Satans hantlangare och andra bussiga kusiner till Robin Hood.
Kampen mellan förespråkare och motståndare beskrivs av författarna som bitvis smutsig, och branschen, både i Sverige och utomlands, har använt sig av infiltratörer, detektiver, brottsprovokation och spridit dåliga musikfiler för att sabotera och försöka trötta ihjäl gratisladdarna. Fildelarentusiaster har i sin tur svarat med hackande och rena internetattacker (som när polisens hemsida stängdes ner av hackare i flera dygn efter tillslaget mot Pirate Bay 31 maj 2006) och det har också förekommit hot mot den svenska skivbolagsrepresentanten och hans familj.
Det här är helt enkelt en höjdarbok av Anders Rydell och Sam Sundberg som är väl insatta i ämnet. De både underhåller och är pedagogiska och trots en del nödvändig teknisk beskrivning bör de flesta kunna hänga med hela tiden (ordlista finns också.) Och läsningen håller givetvis längre än rättegången, i alla instanser, varar. Här ges också berättelsen om hur amerikanska film- och musikbranschen tidigare slagit vakt om sitt spridningsmonopol genom att försöka stoppa tekniska innovationer som de tidiga videoapparaterna och senare mp3-spelarna. Vi påminns också om Napster, en variant av nedladdningsprogram som tvingades slå igen efter rättegång i USA för ett par år sedan. Bland annat.
Boken är vinklad mer för fildelning än mot, men ger ändå röst åt kritikerna. Att man skriver ur detta perspektiv är inte konstigt. 19 procent av svenska vuxna ägnar sig åt fildelning och företeelsen verkar inte avklinga. Hur ska branschen stoppa folk från att ladda ner? Och hur kan de konkurrera när "allt" går att ladda ner, gratis?