Skickligt och känslosamt på Passagen

Hantverksskicklig och unik frigörelsekonst av Zhang Guangjuan visas nu på Passagen i Linköping.

Degree Zero.

Degree Zero.

Foto:

Kultur och Nöje2011-09-02 11:32

Zhang Guangjuan: Degree Zero

Skulptur, installation, foto.

Passagen Linköpings Konsthall.

Utställningen visas till 1 oktober.

Under åren har Passagens besökare presenterats varierande uttryck och innehåll. Och den här utställningen gör heller inte att jag associerar till någon av de föregående.

Guangjuan bjuder på nio fristående "stationer", vilka dock sammanlänkas av det hon vill säga sin publik. Jag kan inte undgå att i förstone notera hantverksskickligheten, som är av hög klass. Det gäller samtliga förekommande tekniker. Hennes erfarenheter från uppväxten i Kina, uppbrottet och etableringen i Sverige genomsyrar det totala sammanhanget, som vid ett något mer närgånget studium visar sig handla om frigörelse, längtan, självkännedom och så vidare.

Det verk som lånat sin titel till hela utställningen består av fem skulpturer i valsad, vitlackerad plåt. Silhuetter av människor frigör sig mödosamt ur sin pressade tillvaro och transformeras, med början vid händerna, till individer som strävar efter större inflytande över sina liv. Frigörelsen från oönskade, svårpåverkbara livsbetingelser kräver beslutsamhet och mod.

"Enkelt spel" utgörs av tre skulpturer av paraffin. Detta förhållandevis utsatta material speglar i sig känslosamheten i verkets mentala innebörd. De tre barn som "agerar" är som hämtade ur någon historisk miljö. De är synnerligen skickligt utförda i en realistisk stil. Gruppen berättar om känslor som inte låter sig hanteras utan vidare och om en villrådighet inför den närmaste framtidens inriktning. Den centrala gestalten siktar med pil och båge mot det mål som syns enklast, men kan omöjligen negligera det svårare och mer hägrande.

"The First Voice is The Last Voice" är en skulpturinstallation som var och en kan beträda - gå in i. Även här handlar det om en hängiven satsning vad gäller det tekniska utförandet. En nyfödd flicka har lämnats att dö, men hunnit skrika ut sin vånda. Skriket har fångats upp av en annan människa (Zhang Guangjuan) och återknutits till världen via den barnkappa av glas som dedicerats till den döda.

Basen för den här installationen är en vitmålad kvadrat. När man beträder den händer något. Stämningen som infinner sig kan närmast liknas vid sakral.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!