Efter att ha byggt på med ett fördjupningsår på Lunnevad Bild och Form har Marina Holmberg fått i uppgift att arrangera en separatutställning. I denna, hennes första egna utställning, visar hon bilder i ett flertal tekniker och storlekar samt även några keramiska objekt.
Ett par av hennes akrylmålningar ger en känsla av att inte vara riktigt färdiga, inte tillräckligt genomarbetade. Annars finns här en hel del intressanta verk och materialiserade idéer. I teknikerna collografi (kartongtryck) och fotopolymer har hon frammanat en känsla av symbios mellan vackra naturdetaljer och former som kan alstra föreställningar om "det evigas" inverkan på människans villkor. Slumpen har här tillåtits spela en roll. Och det är helt okej att begagna sig av den. Det är urvalet i de steg och beslut som kommer efter det slumpmässiga som har betydelse. Spännande färgsättning utmärker några verk där flera små collografier bildar ett gemensamt verk. Det blir något av en abstrakt berättelse, att tolkas av var och en på sitt sätt.
Tre svartvita, "sotiga" tryck, som vardera utförts i ett exemplar, tillhör de främsta, konstnärligt sett. En av dem kan liknas vid en tunnel eller valvet under en bro. Den är suggestivt laddad. Man bär den med sig rakt ut i solskenet, som inte förmår tränga in och utmana det hemlighetsfulla mörkret. Oljemålningen "Farligt vatten" är också laddad med mystik och utsatthet.
Sievert Sjöberg