Trädgårdskultur på hög nivå

Kryddgården på Drömmens med sina tjugo odlingsbäddar och häckinramning är inspirerad av den medeltida klosterträdgården. BILDER: OLLE HOLM

Kryddgården på Drömmens med sina tjugo odlingsbäddar och häckinramning är inspirerad av den medeltida klosterträdgården. BILDER: OLLE HOLM

Foto:

Kultur och Nöje2005-11-22 00:00

‚Ny bok

Sten Dunér och Katarina Dunér: Trädgården vid Drömmens -- en glänta i skogen

Foto: Olle Holm

Prisma

"Att utav en ödemark göra en Lustegård." Så inleder Sten ochKatarina Dunér sin skildring av hur trädgården vid deras sommartorpDrömmens kom till. Orden är hämtade från André Mollet, drottningKristinas trädgårdsmästare och författare till "Jardin de plaisir" --Lustgården -- och passar osedvanligt väl in i just detta sammanhang.

Kombinationen av kultur och praktiskt arbete, av klassisk bildningoch metodiskt samlad kunskap är något man i hög grad förknippar medparet Dunér. Sten är konstnär och professor i konstteori. Katarina ärkänd som tv-producent bland annat av "Människans lustgårdar -- om deneuropeiska trädgårdskonstens historia" och "Svenska hus -- omlandsbygdens byggnader".

År 2001 kom deras bok "Den gyllene trädgården -- trädgårdskonstensidé och kulturhistoria". Den gav nyckeln till deras trädgårdsfilosofi.Inspirationskällorna. I "Trädgården vid Drömmens" får vi följa hur deanvänt dem, hur de öppnar dörr efter dörr av uråldrig och klassiskträdgårdskunskap och låter trädgården på Drömmens bit för bit växa fram.

Planlöst och överoptimistiskt

När de i början av 1960-talet förvärvade Drömmens var det inte iförsta hand för att anlägga en trädgård. Här skulle skapas ettandningshål, en möjlighet till sommarliv och familjesamvaro och detförsta som krävdes var att rädda husen från förfall. Stället var ettgammalt kyrkohemman, Rammsjöberg i Gällaryd, men fick sitt nya,po-etiska namn efter ett torp där en soldat Dröm skall ha bott med sinfamilj.

När Sten och Katarina tar itu med att anlägga trädgården börjar de-- som vi ofta gör -- lite planlöst och överoptimistiskt. Köperfruktträd och växter utan en tanke på odlingszon och härdighet,obekymrade om jordens kvalitet och andra förutsättningar. Men misstagger nyttig erfarenhet och värdefull kunskap hämtar de i lika hög gradfrån traktens gamla odlare som från föregångare i kultur och litteratur.

Försonas med mossan

Vi får följa deras utflykter i tid och rum. Möta de människor somgått före och de som lever kvar, människor som levt under helt andravillkor än dem vi sentida arvtagare vant oss vid. De av-snitten hörtill höjdpunkterna i boken.

På Skaftarps gård, tvärs över skogen från Drömmens, bodde på1600-talet Arvid Månsson, prästsonen från Rydaholm som skrev den förstaörtaboken på svenska. Med faksimilen av boken i handen inspireras deatt skapa sin egen kryddgård med örter som kunde ha odlats på ettsmåländskt torpställe i forna tider. Sin form har den fått av denmedeltida klosterträdgården.

Köksträdgården bygger de efter benediktinermunken Walafrid Strabos"Hortulus" från 800-talet med högbäddar kantade av brädor. Den blirtill ett konstverk att njuta av från balkongen på andra våningen i denrestaurerade ladan som även inrymmer Stens ateljé. Inspirerade avrenässansens trädgårdar skapar de siktlinjer och den engelske1700-talsförfattaren Uvedale Price ger dem impulser till att byggalusthus och broar om än i mera blygsam skala än i dåtidens engelskaparkanläggningar. Efter en resa i Japan försonas de med mossan ochförvandlar trädgårdens fuktiga hörn till en mossträdgård.

Den som lyssnat till paret Dunér känner igen tonfallet och denspirituella dialogen som kännetecknar deras samtal. Det gerträdgårdsläsning på hög nivå. Olle Holm, fotograf och tv-filmare, hartagit de fina bilderna och boken kompletteras av utförligaförteckningar över växter och djur på Drömmens.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!