Engelsmannen Philip Jarrets bok om 150 historiska flygplan har inte sitt största värde som en flyghistorisk bok. Urvalet är alltför enögt. En erfaren flyghistoriker vet att bland världens historiska flygplan platsar minst tre svenska, "Flygande Tunnan", världens första serietillverkade dubbeldeltavinge Draken och de svenska nosvingeplanen Viggen och Gripen.
Inget av dem finns med. Därför blir boken enbart underhållning i onyttigt vetande, tryckt på ett härligt brunaktigt papper. Här berättas till exempel om världens första fyrmotoriga flygplan, ryska Sikorsky Bolsjoj från 1912. Det erbjöd salong med korgstolar, ett bord, elektrisk belysning och linoleummattor på golvet men inte bara det: "Under flygning kunde tåliga passagerare gå ut på den öppna balkongen i planets för och njuta av utsikten."
Om Dunnes stjärtlösa flygplan från 1910 får vi veta att det var så stabilt i luften att en "fransk pilot gick ut på vingen och lät planet flyga sig självt". I beskrivningen av Boeing 314 från 1938 noteras att planet hade matsal "där kypare serverade gourmetmat som lagats av kockar ombord".