Ett härligt färgflöde av Provence-landskap, med många rödorange accenter, pryder nu Galleri Vättern.
Jussi Taipaleenmäki har i den här bildsviten, som till stor del har skapats de senaste två månaderna, tillåtit sig ett mera spontant, fritt flödande utförande än i tidigare målningar. Det som delvis har sitt ursprung i hans gouacher, där ”Utsikt med vingårdar II” här är mest spännande.
Men alltjämt präglas motiven av ett vitalt, och charmfullt uttryck som får mig att tänka på såväl naivismens som den nya saklighetens målare från 1930-talet.
Bland de upphöjt, förtätade målningarna tilltalas jag särskilt av ”Trädgård i söder”, med sitt fantasifulla motiv i brytningen mellan varma och kalla färger (faktiskt lite av Grünewalds fauvism) – och ”Pastoral”, med utsikten mot ett härligt mångfacetterat jordbrukslandskap. Bland de naiva ”berättelserna” upplever jag en särskild charm i motiv av vandrande par i motiven ”Paret I” och ”Bukten” - och bland de mera stiliserade fantasterierna är naturligtvis den Chagall-inspirerade målningen ”Resa till Barcelona” något extra.
Att Jussi Taipaleenmäki är en mångsidig kreatör och god hantverkare visar han också med en stor märklig trärelief som gestaltar ”Den stora inspirationen”, samt ett urval personligt formade bronsskulpturer. Bland dessa finns den energiskt fint modulerade ”Musicerande kvinna”, den som ger mig en liten föreställning om av alla de persongestaltningar som konstnären har utfört i sitt stora moment ”Händelser längs älven”. Den som nu finns att beskåda vid Torne älv i Haparanda.
Besök Jussi Taipaleenmäkis utställning och bli som jag uppfylld av både fascination och värme.