Vårsalong med rötterna i Syrien och Iran

Målning av Hadeel K. Hameed, Utan titel, nr 21.

Målning av Hadeel K. Hameed, Utan titel, nr 21.

Foto:

Kultur och Nöje2012-05-11 08:32

Något improviserad upplevde jag den här vårsalongen med tre konstnärer med ursprung från Iran och Syrien. Ett blad delades ut med storlek och priser på 30 konstverk utan titlar. Från två konstnärer som fanns på plats, kunde jag dock få en viss information om teknik, bakgrund och inspirationskällor - detta som är särkilt viktigt när det handlar om abstrakta uttryck i ett delvis annorlunda bildspråk.

Mahmoud Hesso är uppenbarligen här i Sverige den mest etablerade av de tre konstnärerna. Två av hans lyriskt abstrakta målningar känns särskilt tilltalande. Det ena är en fint blåtonad bild med antydan till byggnader vid horisonten (nr 2) och den andra en röd-orange-violett konstruktion med spännande kuber och former (nr 10)

Shireen Haj Mustaffa, visar på en än mera orientalisk originalitet i sina verk med bl a akrylfärger och bläck. Här fastnar jag särskilt för hennes fint blåskiktade motiv accentuerat med en gul rektangel omgiven av spännande mönster (nr 11) - samt en gråtskiftande skapelse som likt en persisk sagoberättelse sätter fart på fantasin (nr 20).

Hadeel K Hamed bilder, framför allt de som formats med blandteknik på pannå, är mera mörktoniga och lite mystiska - ja en del blir i sin grumlighet lite svårt "läsbara".

Intressantast är här de figurer (nr 21, 26-27) som med sina hjärtan och pilmönster uttrycker en symbolik som handlar om kärlek och komplikation i ett parförhållande. Men de bästa kompositionerna (och berättelserna) utför hon i sina ljusa målningar på duk.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!