"Think outside the box"

Det är dags för Linköping att ta nästa steg i sin utveckling till en evenemangsstad att räkna med. Kulturarrangören Ben Kersley önskar mer mod från det lokala näringslivet och besökarna.

Kulturdebatt2016-09-24 06:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Jag har alltid velat använda ordet paradigmskifte i en artikel och nu gör jag det. Det verkar som om Linköping upplever ett paradigmskifte. Där satt den.

Jag har bott i Linköping i tio år nu och det känns som att någonting är på gång. Jämfört med min gamla hemstad, London, utspelar sig ett paradigmskifte lite mer långsamt här. Men jag är säker på att det har skett en förändring. Det kan också beror på vädret, eller så har jag kanske blivit sjuk.

Linköping har börjat känna sig bekväm i sin storstadsdräkt. Vi kan gå vidare från identitetskrisdiskussionen om huruvida Linköping är storlitenstad eller en litenstorstad och bara kalla den för Stad. Till och med en stad som inte har fastnat i 80-talet och som inte är rädd för lite ljud och smuts. Lugn Linköping! Det här kommer blir bra till slut.

Och allt handlar om culture. Jag använder här det engelska ordet, så klart. Jag har aldrig tyckt om det svenska ordet kultur med ett hårt germanskt K. Det låter som en medicinsk åtgärd som kommer göra ont men gör dig gott till slut. Som ett lavemang.

Och om Linköping ska vara mer än bara ett kontorshotell för IT-firmor, då måste man hitta ett sätt att stå ut från den mängd av andra köpingar som täcker den delen av Sverige.

Som sagt, ett Linköpingskt paradigmskifte äger rum långsamt, och det här måste vi göra för att snabba på lite. Kommunen är entusiastisk, men när det gäller culture måste man utgå ifrån att om politikerna lyckas så är det en slump. Så är det. Det är upp till oss. Jäpp. Du och jag.

Här är min utmaning till dig:

Testa något nytt.

Besök en lokal där du har aldrig varit förut.

Titta på en genre som du har aldrig sett förut.

Och till Linköpings näringsliv: Think outside the box. Det finns mer än bara idrott. Hitta ett samarbete som funkar för båda parter och var öppna för idéer! Få ditt varumärke associerat med något positivt, spännande och ett självständigt evenemang.

Gör ett fallskärmshopp utklädd till en prinsessa! OK. Kanske inte det.

Men i alla fall, gå på liveevenemang och berätta för dina vänner, kollegor och familj!

Debatt