Sedan hände någonting. 1996 dundrade internet in på allvar i våra svenska hem och sedan dess blev den lite oskyldiga från hand-till-hand-kopieringen något mycket större.
Jag kan inte på rak arm säga vilka konsekvenser dagens piratkopiering har på exempelvis spelindustrin. En snabb titt på The Piratebay visar att Valves "Portal 2" ligger i nedladdningstoppen. 8838 människor delar ut, 5761 stycken tankar hem. För ett spel som kostar runt 500-600 kronor är det klart att det rör sig om stora summor pengar som går förlorade.
Så vad kan producenterna av produkter som laddas ned göra? Spelutvecklarna har en klar fördel gentemot film- och musikmakare. Ge bort produkten gratis.
Uttrycket "Freemium" är en affärsmodell där du ger bort huvudprodukten i sin mest basal form gratis medan mer avancerade funktioner kostar en mindre summa pengar. Svenska utvecklarna Dice har gjort det med en del i sin Battlefield-serie och för ett par veckor sen släppte brittiska spelhuset Wargaming.net "World of tanks" i Europa.
Spelen fungerar precis så, allting finns där men för vissa saker får du betala för om du tycker att spelet är någonting att ha. I "World of tanks" fungerar det till och med så att i princip allt går att uppnå gratis, men för en smärre summa pengar (från 50 kronor och uppåt) kan du köpa digital valuta som du sedan kan använda i spelet för att snabbare nå vissa mål.
Att "Freemium"-modellen inte fungerar med alla typer av spel är klart. Både "World of tanks" och "Battlefield Play4Free" är inga tekniska underverk som ligger i framkanten utan bygger till stor del på gårdagens teknologi. Få företag skulle gå in i ett sådant projekt där allt för stora summor skulle stå på spel. Men spelglädjen finns där och affärsmodellen som sådan visar att gamla strukturer om köpare/säljare behöver vara satta i sten.