Bit för bit bygger de sitt eget spel

TÀnk er en hink lego dÀr bitarna aldrig tar slut. Det Àr vad Linköpingsföretaget Boldai vill skapa med sitt spel "Blocksworld". Och efter att ha varit och visat upp sig pÄ vÀrldens största spelmÀssa, E3, i Los Angeles ser det ljust ut för spelets framtid.

Foto:

Linköping2012-06-21 08:56

Magnus Hallin, Martin Magnusson och Tomas Ahlström tÀvlar nÀstan om vem som kan fÄ upp sin Ipad först och starta deras spel, "Blocksworld". Spelet har varit under utveckling en lÀngre tid och befinner sig just nu i en beta-fas. Men det Àr ÀndÄ ganska klart att de tre Linköpingskillarna Àr vÀldigt stolta över sin skapelse. Tillsammans utgör de företaget Boldai som har sitt sÀte pÄ MjÀrdevi science park. Och de har stora planer för "Blocksworld".

Ett eget scenario

Enklast skulle man kunna beskriva det som en virtuell legohink dÀr bitarna aldrig tar slut. Spelet lÄter spelaren dra ut olika typer av fyrkantiga block och andra former pÄ en plan yta. DÀrefter gÄr det att sÀtta ihop dem pÄ vilket sÀtt man vill, fÀrga blocken eller ge dem en textur. Vad som gör det hela unikt Àr att varje block sedan gÄr att individuellt programmera och ge specifika egenskaper.

- Fast vi har sÄgat av knopparna pÄ bitarna och det gÄr inte att trampa pÄ dem, sÀger Magnus medan Martin visar en stor robot som rör sig sakta framÄt. Med ett par enkla tryck pÄ sin Ipads skÀrm kan han Àndra varje blocks sÀtt att upptrÀda.

- Det kanske lÄter krÄngligt men det Àr vÀldigt enkelt. Det Àr det som Àr tanken, alla ska kunna skapa sitt eget lilla spel eller scenario.

Spelcommunity

Spelaren kan sedan ladda upp sin skapelse och visa upp för andra "Blocksworld"-anvÀndare.

- De kan i sin tur ladda ner och förbÀttra det som de har sett. VÄr tanke Àr att varje skapad sak ska kunna gÄ att spÄra tillbaka till sitt ursprung och pÄ sÄ vis kan man fÄ ett slÀkttrÀd. Vi vill verkligen bygga ett community dÀr alla kan delta, fyller Tomas i.

- Ja precis, det har hÀnt sÄ mycket med internet om man tÀnker pÄ exempelvis Youtube dÀr anvÀndare kan lÀgga upp eget material. Vi tror att det hÀr skulle kunna bli lite samma sak, bara det att det handlat om interaktivitet i stÀllet, sÀger Martin.

Vid första anblicken kan det verka lite simpelt men Martin visar upp mer avancerade saker, en grÀvskopa, en tank och en enorm spindel.

- Vi försöker ÀndÄ hÄlla spelarna innanför vissa ramar. Vi tror ocksÄ att begrÀnsningar kan skapa den bÀsta kreativiteten, sÀger Magnus.

Kreativ feedback

Nyligen var företaget och visade upp sig pÄ vÀrldens största spelmÀssa, E3 i Los Angeles, i början av juni. Ett par veckor innan det deltog man ocksÄ i den svenska mÀssan, Nordic game conference

- PÄ NGC blev vi tilldelade ett bidrag pÄ 720 000 kronor, nÄgonting som betyder oerhört mycket för oss, berÀttar Tomas och fortsÀtter:

- Att vi just kan betatesta spelet, fortsÀtta fixa och dona med det och inte bara slÀppa det i befintligt skick kÀnns oerhört viktigt.

PÄ E3 fick man ocksÄ mycket kreativ feedback, mÄnga av de stora förlÀggarna och tillverkarna var och kikade pÄ "Blocksworld".

- Bland andra gillade Sony och Nintendo vad de sÄg men vi vill Àn sÄ lÀnge hÄlla i allt sjÀlva och inte slÀppa ivÀg kontrollen över spelet.

I dagslÀget finns inget slÀppdatum men man hoppas att det ska bli nÄgon gÄng under hösten. Plattformen Àr Àn sÄ lÀnge Ipad, men versioner till bÄde android och mobiltelefoner finns med i planerna.

- Just nu kÀnns det som om vi har tusen idéer, men Àven för oss kanske det handlar om att begrÀnsa sig. Det blir nog bÀst sÄ, sÀger Martin.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!