Det är meningen som gör filmen

Johnny Depp gör en fjärde piratfilm och i sommar kommer 80-tals robotbilarna Transformers tillbaka i del tre. Biosommaren är full av svulstiga uppföljare och publiken sväljer dem, med hull och hår.

Linköping2011-05-20 12:00
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

"Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten" får inte föga förvånande ett lägre betyg av Correns recensent Per Eriksson. Det är få gånger i filmhistorien som en uppföljare har ansetts bättre än föregångaren. Uppföljaren till Star Wars, "The Empire strikes back" och "Gudfadern 2" brukar nämnas i sådana sammanhang, men i övrigt ekar det tomt.

Fjärde Pirates-filmen kommer ändå att vara den film som Correns filmcirkel avslutar vårens säsong med, trots ett ganska svalt mottagande av den samlade recensentkåren. Varför?

Dels för att, som ni säkert redan tänker, recensenten inte alltid har rätt. Det är förvisso en professionell bedömning av ett verk men även färgad av personliga åsikter och erfarenheter. Dels för att filmen är ett bra typexempel på den typiska high concept- eller blockbuster-filmen.

High concept är ett arbetssätt som innebär minimala risker och säkra intäkter. Därav den stora mängd uppföljare som en kassako får. Det mest framträdande draget är dock att filmen ska kunna sammanfattas i högst ett par, gärna en mening. Ett säljargument eller en tagline.

I Pirate-seriens fall hittar vi high concept-formen i en känsla. Den första filmen från 2003 är nämligen till stora delar baserad på en åktur med samma namn i en Disneypark i USA. Mycket av den åkturen återfinns också i Gore Verbinskis film i form av olika scener eller dialog. Simpelt? Ja, väldigt, men också ett intressant sätt att se på filmskapande.

Sena 70-talet och vidare in på 80-talet var high concept-filmens födelse och guldålder. "Top Gun" med taglinen "The sky is the limit" fick en spirituell uppföljare i "Days of thunder", med frasen "Top Gun - on wheels". Enkelt, alla förstår precis vad det handlar om.

I dag kanske vi fnyser en aning åt en uppföljare, vi vet oftast vad det handlar om och vad vi har att förvänta oss. Att däremot en framgångsrik film som exempelvis "The King?s speech" eller "Black swan" skulle hamna i uppföljarträsket är helt otänkbart, just därför att de inte är uppbyggda efter high concept-tanken.

Nästa vecka träffas filmcirkeln för sista gången den här våren. Läs nästa fredag vad de tycker om "Pirates of the Caribbean: I främmande farvatten" i allmänhet och high concept-filmer i synnerhet.